پودر بندکشی نمایش نسخه اصلی

معرفی 10 روش آب بندی پشت بام - پاورمیکس

آب بندی پشت بام و عایق کاری یکی از روش ‌های مرسوم در ساختمان‌ سازی است که از آن برای حفاظت از پشت بام و ساختمان از بارندگی، تخریب و رطوبت استفاده می‌ شود.

10438

معرفی 10 روش آب بندی پشت بام

آب بندی پشت بام
آب بندی پشت بام و عایق کاری یکی از روش ‌های مرسوم در ساختمان‌ سازی است که از آن برای حفاظت از پشت بام و ساختمان از بارندگی، تخریب و رطوبت استفاده می‌شود.




مقاله آموزشی: ملات باتارد چیست

در مناطق پر بارش، بام شیب دار و در مناطق کم بارش، بام افقی می ساختند. بام افقی با کاهگل آب بندی می شده به این ترتیب که خاک و کاه و آب را خوب مخلوط کرده و ورز می دادند، بر روی بام به صورت یک لایه پهن می کردند. نقش کاه مسلح کردن گل و جلوگیری از ترک خوردن آن است.
به کاهگل بام کمی نمک طعامی اضافه می کردند تا از رویش گیاهان در بستر ایجاد شده جلوگیری شود و گل خمیری شده در زمستان در دمای زیر صفر درجه یخ نزند. هر ساله روی کاهگل قدیمی را با یک لایه کاهگل جدید می پوشانند و آن را غلتک می کردند. این روش هنوز در بعضی از روستاهای ایران رایج است. بعد از جنگ های ایران و روسیه، روس ها در مستعمره هایشان از جمله شیروان قفقاز، بام های شیب دار را با ورق های مس یا آهن سیاه می پوشانند. ایرانیان این روش را یاد گرفته و آن را با نام بام شیروانی رایج کردند. بعدها ورق آهن سفید و ورق های پنکوسیم (پنبه کوهی و سیمان) در بام های شیب دار استفاده شد. آب بندی پشت بام به شکل اصولی از کوتاه شدن عمر مصالح ساختمانی جلوگیری  خواهد کرد.

اهمیت و مزایای آب بندی پشت بام

باران و دلایل متعدد دیگر باعث نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان، سقف و دیوارها می‌ شود که اگر این جریان به شکلی مداوم تکرار شود بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه خسارات جبران ‌ناپذیری به بنا وارد می‌ شود. آب بندی و عایق کاری در بخش‌ های مختلف یک ساختمان مانند دیوارها، پی ساختمان و سقف انجام می‌ شود و هر کدام روش ‌های مخصوص به خود را دارند.

انواع روش های آب بندی پشت بام



مقاله آموزشی: مزایا و کاربرد ملات آماده در ساختمان سازی

1)عایق کاری پلیمری به عنوان عایق رطوبتی پشت بام
2)عایق پشم شیشه روشی مناسب برای عایق بندی پشت بام
3)عایق پشم سنگ
4)عایق رطوبتی پشت بام : قیر و گونی
5)آب بندی پشت بام با ایزوگام (به عنوان عایق رطوبتی پشت بام)
6)آب بندی نانو 
7)آب بندی پشت بام موزاییکی
8)آب بندی پشت بام با فایبرگلاس
9)آب بندی پشت بام بدون تخریب
10)آب ‌بندی دو جزئی الاستومری

عایق کاری پلیمری به عنوان عایق رطوبتی پشت بام

یکی از روش ‌های آب بندی و عایق بندی پشت بام استفاده از عایق پلیمری یا آب بند پلیمری است، عایق های پلیمری روش مناسبی برای آب ‌بندی پشت بام هستند و ضد آب و ضد حرارت بودن از ویژگی ‌های این نوع از عایق رطوبتی است.
عایق های پلیمری به دو بخش عایق پلیمری تک جزئی و عایق پلیمری دو جزئی تقسیم می‌ شوند. عایق پلیمری تک جزئی طبق رزین اکریلیک و استایرن اکریلیک ساخته و تولید می‌ شود و یکی از بهترین عایق ها برای آب بندی پشت بام است.
عایق های پلیمری مقاومت بالا و عمر بالایی دارند و با محیط ‌زیست سازگار هستند. عایق ‌های پلیمری دو جزئی کیفیت بهتری نسبت به عایق پلیمری تک جزئی دارند و در عملکرد رضایت بیشتری را به همراه دارند.
این نوع از عایق های پلیمری شامل دو جزء هستند که یک بخش آن بر پایه رزین استایرن اکریلیک است و بخش دیگر آن که به صورت پودر است، بر پایه نانو ذرات و سیمان هیدرولیک است. مواد به کار رفته در عایق های پلیمری عامل مناسبی برای پر کردن و کامل کردن درزها هستند.

عایق پشم شیشه روشی مناسب برای عایق بندی پشت بام

عایق پشم شیشه در موارد مختلفی کاربرد دارد و برای آب بندی پشت بام هم استفاده می‌ شود، عایق پشم شیشه از ذوب شدن شیشه به وجود می‌ آید و طی فرایندی به الیافی ریز تبدیل می‌ شود که این الیاف به دو شکل پنلی و رولی تولید و توزیع می ‌شوند. عایق های پشم شیشه در برابر آتش مقاوم هستند و یکی از ویژگی ‌های آن نصب آسان است.


مقاله آموزشی: پودر بندکشی چیست؟


عایق پشم سنگ

این عایق ترکیبی از سنگی به نام بازالت یا سنگ آذرین و پشم شیشه متراکم است و تراکم آن نسبت به پشم شیشه بسیار بیشتر است، میزان مقاومت عایق پشم سنگ در برابر حرارت و آتش از پشم شیشه بالاتر است. عایق پشم سنگ از مقاومت گرمایی زیادی برخوردار است، پشم سنگ عایق مناسبی در برابر صداست.

عایق رطوبتی پشت بام: قیر و گونی

یکی از قدیمی ‌ترین روش ‌های آب ‌بندی و عایق بندی پشت بام استفاده از عایق رطوبتی پشت بام یعنی قیر و گونی است که ویژگی آن خاصیت چسبندگی است و به خوبی می‌تواند از پشت بام در برابر آب و رطوبت محافظت کند. در مناطق مختلف استفاده از عایق قیر و گونی متفاوت است به طور مثال در شهر های سردسیر عایق های قیر و گونی باید به صورتی استفاده شوند که به دلیل سرمای شدید آسیب نبیند.
عایق های رطوبتی قیر و گونی به دلیل قیمت مناسب طرفداران خاص خود را دارد اما به دلیل آلودگی که برای محیط‌ زیست به وجود می‌ آورند کارشناسان استفاده بیش از اندازه این نوع عایق را توصیه نمی‌ کنند.

آب بندی پشت بام با ایزوگام (به عنوان عایق رطوبتی پشت بام)

عایق رطوبتی ایزوگام در بسیاری از شهرهای ایران کاربرد فراوانی دارد؛ این عایق مثل قیر و گونی توسط آتش و حرارت نصب می ‌شود ولی فرایند نصب آن نسبت به عایق قیر و گونی آسان‌ تر است. عایق رطوبتی ایزوگام عایقی ارزان برای آب بندی پشت بام است ولی مثل قیر و گونی برای محیط‌ زیست ضرر دارد.

 آب بندی نانو 

عایق نانو محصولی است با یک جزء برای عایق بندی شامل لاتکس و پودر ارگانومنیرال به رنگ سفید به شکل مایع عسل مانند به رنگ شیری است که با قلم مو رنگ پلاستیک و یا توسط ایرلس و کنیتکس پاش قابل پاشیدن بر روی سطح بام است.
که بعد از خشک شدن بسیار نرم می شود و در دو دست، دست اول برای پر کردن خلل و فرج سیمان زیر کار و دست دوم به همراه توری پلی پروپیلن بر روی بام جهت آب بندی استفاده می شود.

آب بندی پشت بام موزاییکی

عایق کاری پشت بام موزاییکی با عایق بدون رنگ به این شکل است که اول درزگیری با عایق الاستیکی انجام می شود ، این محلول بندکشی در سرما و گرما مقاوم است، دچار ترک خوردگی نمی شود، حالت شکننده ندارد، چسبندگی و مقاومت بالایی دارد.
سپس (بعد از خشک شدن بندکشی ها) عایق بیرنگ روی کل سطح اعمال می شود، نهایتا یک لایه ی عایق نانویی بی رنگ سلفونی روی کل سطح تشکیل می شود. عایق بی رنگ پوششی نانو زمانی که روی سطح زده می شود، نفوذ می کند و خلل و فرج ها را از بین می برد.


مقاله آموزشی: آب بندی نمای ساختمان


آب بندی پشت بام با فایبرگلاس

می توان از فایبرگلاس برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده کرد، فایبرگلاس بعد از سخت شدن، جسم جامد بوده و سرما و گرما تاثیری در آن ندارد، فایبرگلاس مقاوم در مقابل ریشه درختان و گل و گیاه است، فایبرگلاس در مقابل فشارهای وارده بر ساختمان به خوبی مقاومت می کند، فایبرگلاس در محیط های اسیدی و قلیائی مقاوم است، برای عایق کاری مخازن آب آشامیدنی که معمولاً زیر ساختمان از جنس بتون ساخته می شود بهترین عایق فایبرگلاس با فرمول سازگار با مواد غذائی است، بالاترین مزیت فایبرگلاس مخازن آب زیرزمینی جلوگیری از نفوذ آبهای آلوده به داخل مخزن است.



مقاله آموزشی: معرفی انواع ملات های آماده ساختمانی


موارد مصرف عایق فایبرگلاس:

• سقف های صاف و شیب دار
• آب بندی سقف قدیمی و جدید
• آب بندی تراس ، کانال ها ، سطوح مرطوب و بالکن ها

آب بندی پشت بام بدون تخریب

برای عایق بندی بدون تخریب مشخص کردن نوع عایق رطوبتی و مقدار آسیب آن جزو اولین مراحل آن است. اگر عایق پشت بام ایزوگام به صورت روکار باشد. اول ترک و شکاف ها باز است و با عایق با کیفیت ایزوسیل اب بندی شود و یا با مواد مناسب نانوسیال ایزوله شود.
اگر عمر قیر بالای ٧ تا ١٠ سال باشد بهتر است عوض شود و یا رویه و درزها آب بندی شود. اگر عایق رطوبتی ایزوگام باشد و به صورت روکار اجرا شود می توان درزها و اتصال رول های ایزوگام و ایزوگام دیوار به کف پشت بام را آب بندی کرد. عایق های چند جزیی پلیمری بهتر و استانداردتر است.

عایق تک جزئی یکی دیگر از انواع عایق رطوبتی پشت بام

یکی از روش‌ های جدید و مدرن آب بندی پشت بام استفاده از عایق رطوبتی تک جزئی است که از مواد پلیمری بر پایه آب تشکیل شده است. این عایق رطوبتی از رزین های پلیمری بهمراه مواد ریز دانه تشکیل شده است که این مواد از پشت بام در برابر رطوبت و آب به خوبی محافظت می‌ کند.
عایق‌ های رطوبتی تک جزئی با محیط‌ زیست سازگاری دارند. آب بندی پشت بام با این روش با هیچ‌ گونه بو و عوارض شیمیایی همراه نیست.

آب ‌بندی دو جزئی الاستومری

یکی دیگر از روش‌ های آب بندی پشت بام آب بندی دو جزئی است که جزو جدیدترین عایق های پشت بام است، این روش از ماده‌ ای دو جزئی تشکیل شده که یک جزء آن رزین امولسیونی اکریلیک است و جزء دیگر بر پایه پودر سیمانی، معدنی و پلیمرهای مخصوص است. این دو جزء باید با هم مخلوط شوند و بر روی سطح مورد نظر اعمال شوند.

مزایای آب ‌بند دو جزئی




1)این محصول قدرت چسبندگی بالایی دارد
2)مقاومت زیادی در برابر رطوبت و آب دارد
3)قدرت انعطاف ‌پذیری بسیار بالا
4)قابلیت پل زدن روی ترک ها با عرض 2 میلی متر
5)خواص آنتی باکتریال
6)استفاده آسان توسط پیستوله اسپری، غلتک و برس
7)قدرت تحمل فشار 1.5 اتمسفر


مقاله آموزشی: روش ساخت ملات آماده


آموزش آب بندی پشت بام



برای رفع نم پشت بام موزاییکی با استفاده از مایع آب بندی پشت و چسب آب بندی پشت بام اول باید سطح پشت بام را تمیز با مواد شویند شستشو داده و بعد از خشک شدن کامل موزاییک ها مراحل عایق را به صورت زیر اجرا می کنید.
1)با استفاده از مایع آب بندی پشت بام و سیمان یک ماهیچه کشی بین زوایای دیوار به کف ایجاد کنید.
2)دوغاب موزاییک پشت بام را که با مایع آب بندی پشت بام و سیمان درست می کنید و درزهای موزاییک پشت بام را ترمیم می کنید.
3)با استفاده از چسب نانو برای پشت بام (چسب آب بندی پشت بام) روی بند ها را با قلمو شماره یک پوشش می دهید. این ماده شفاف است و موزاییک ها به صورت بی رنگ بهم متصل می کند و نمی گذارد بین درزهای موزاییک ترک ایجاد شود.
4)رزین آب بندی پشت بام را روی سطح اجرا می کنید. این عایق به صورت مایع هست و با طی لاستیکی و یا جارو و غلتک روی موزاییک ها را پوشش می دهید و بعد از خشک شدن یک لایه سخت و بی رنگ بر روی سطح ایجاد می کند.