ملات آماده نمایش نسخه اصلی

بلوک سبک پوکه ای چیست؟ + مزایا و معایب آن - پاورمیکس

بلوک پوکه ای یا بلوک سبک به بلوکی گفته می شود که در تولید آن تنها از افزودنی پوکه معدنی استفاده شده است. کارخانه بلوک سبک پوکه ای برای این که سود دهی مناسبی داشته باشد، باید در نزدیکی معادن پوکه احداث شود.

2339

آشنایی با بلوک سبک پوکه ای و مزایا و معایب آن

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

بلوک پوکه ای یا بلوک سبک به بلوکی گفته می شود که در تولید آن تنها از افزودنی پوکه معدنی استفاده شده است. کارخانه بلوک سبک پوکه ای برای این که سود دهی مناسبی داشته باشد، باید در نزدیکی معادن پوکه احداث شود. 

مقاله آموزشی: بتن سبز چیست


بلوک پوکه ای در مواد تشکیل دهنده خود از دانه های پوکه معدنی خرد شده به جای ماسه سنگ استفاده کرده است و در استفاده از آن محدودیت خاصی وجود ندارد. از بلوک‌ سیمانی پوکه تبریز در هر جای ساختمان (حصار اصلی،  تیغه حصار برای دسته بندی مکان و در سقف ساختمان به همراه تیرچه و بلوک) می توان استفاده کرد. در تیغه های داخلی ساختمان، در دیوارهای اصلی بنا و بلوک سقفی در سقف ساختمان ها این نوع بلوک ها بکار گرفته می شوند. در واقع بلوک های سبک تبریز تفاوت ظاهری و ساختاری خاصی با بلوک معمولی ندارد.
بلوک پومیس یا بلوک پوکه ای وزن کمتری نسبت به انواع دیگر بلوک ها دارد. هر سانتی متر مکعب از پوکه معدنی فقط ۰.۲۵ گرم وزن دارد. وزن پایین بلوک ‌های پومیس به حدی است که می ‌توان در نقش های گوناگون بهره ‌گیری کرد. انواع مختلف بلوک سیمانی در کارخانه های تبریز تولید می شود که نمونه های آن ها در دیگر شهرها کمتر دیده می شود.

بلوک سبک پوکه ای از چه ساخته می شود؟

این نوع بلوک، قطعه ای است که از ترکی پوکه معدنی و سیمان تولید می شود، از بلوک سبک معمولا برای ساخت دیوار و تیغه در آپارتمان سازی استفاده می شود.

بلوک های پوکه ای به دو شکل تو پر و تو خالی در ساخت دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد، ضخامت بلوک های تو خالی به منظور استفاده بهینه از ویژگی عایق کاری آن ها بیشتر از بلوک های معمولی است، ولی این افزایش ضخامت به خاطر وزن بسیار کم بتن مصرفی در ساخت پوکه تو خالی، اثرگذاری زیادی در وزن نهایی بلوک ندارد.
پوکه همان گدازه های آتشفشانی است که بعد از جاری شدن روی زمین سفت و سخت شده و به صورت تکه های ریز و درشت و مختلل از معادن پوکه استخراج می شوند. مهم ترین ویژگی پوکه ها، استحکام بالای آن ها در ترکیب با سیمان و وزن بسیار سبک آن ها است. توانایی نگهداری آب در خود را دارند و به همین خاطر مقاومت بتن را افزایش می دهند.

محصول ویژه: قیمت پودر بندکشی قهوه ای

کاربرد پوکه معدنی

• شیب بندی پشت بام ‌ها
• شیب بندی کف طبقات ساختمان ‌ها
• تولید بتن سبک
• تولید بلوک سبک پوکه ای (لیکا)

ویژگی های بلوک پوکه ای

بلوک پومیس نسبت حجم به وزن بالاتری نسبت به بلوک سیمانی سنگین دارند. میزان تخلخل آن ها با پوکه بین ۶۴ درصد تا ۸۵ درصد متغیر است. میزان تخلخل بالا اصلی ترین علت به کارگیری پوکه معدنی برای شیب بندی فضای درونی ساختمان باشد. از طرفی مقاومت بلوک‌ پوکه ای بالا است. به کارگیری بلوک پومیس در حجم وسیع ساخت و ساز باعث کاهش چشمگیر وزن سازه ها می شود.
پوکه معدنی بعد از خروج از دهانه آتشفشان و از دست دادن دی اکسید کربن، تبدیل به یک سنگ متخلخل سیاه رنگ یا حتی سفید رنگ می ‌شود. پوکه معدنی و به مراتب بلوک تولید شده از آن وزن بسیار پایینی دارد. به خاطر قرار گرفتن مواد مذاب در داخل آتشفشان تحت درجه حرارت بسیار بالا، همه مواد سوختنی آن ها از بین می ‌رود و تنها ترکیباتی نسوز باقی می مانند. این ترکیبات به محصولات تشکیل شده از آن انتقال داده می ‌شوند. به همین خاطر، استفاده از بلوک پومیسی تبریز به معنی به کار بردن یک بلوک مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی است.
دیوار ساخته شده با بلوک‌ پومیس می ‌تواند ساعت ها حرارت مستقیم با شدت زیاد را تحمل کند، بلوک تبریز که از پوکه معدنی ساخته شده است عایق صوت و گرما است. قرار گرفتن هوای آزاد در ساختار بلوک‌ های متخلخل به معنی بالا بردن مقاومت آن ها در برابر انتقال حرارت است. همین وضعیت هم در مورد رسانایی صوتی وجود دارد و هوا به عنوان یک رسانای ضعیف عمل می ‌کند.
استفاده از بلوک پومیس تبریز به خاطر ایجاد عایق مناسب برای صوت و گرما  نیاز به عایق اضافی کاملا بی معنی کرده است. با استفاده از محصولات پومیسی، هزینه عایق سازی ساختمان کاهش و حجم دیواره قابل کنترل است.

وزن بلوک پوکه ای

وزن بلوک پوکه ای برای اندازه های مختلف نسبت به سایز بلوک متفاوت است. ولی با وجود ملات خیلی زیادتر نسبت به نوع بلوک معمولی یا سنگین، اما وزن بسیار کمتری دارد، این ویژگی را مدیون استفاده از پوکه است. وزن بلوک های پوکه ای از ۳ کیلوگرم شروع می شود تا ۱۰ کیلوگرم که وزن بلوک ۲۰ سانت پوکه ای است. مثلا وزن بلوک هفت سانت پوکه ای، ۳.۸کیلوگرم است.

مقاله آموزشی: علت لق شدن کاشی و سرامیک

مزایای بلوک سبک پوکه ای

وزن سبک و کم
استفاده از بلوک سبک پوکه ای باعث کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه‌ها شده و حمل و نقل آن را آسان می ‌کند. سبکی بلوک پوکه ای نقش موثری در کاهش وزن ساختمان دارد.
نیروی زلزله وارد بر سازه، با وزن سازه رابطه مستقیمی دارد، با استفاده از بلوک پوکه ای نیروی موثر زلزله و ابعاد سازه کاهش می ‌یابد.
وزن دیوار چیده شده با بلوک پوکه ای در برابر مصالح سنتی دیگر مثل آجر 2.5 برابر کمتر است.

عایق حرارتی
براساس آزمایشات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، بتن سبکدانه پوکه معدنی دارای ضریب هدایت حرارتی 0.17 w/m.k می ‌باشد. بلوک سبک پوکه ای ساخته شده از سیمان و پوکه معدنی، لایه عایق حرارتی مناسبی دارد که دیوارهای ساختمان را پوشش می ‌دهد.
استفاده از بلوک پوکه ای قروه در عایق‌ کاری دایوارهای پیرامونی مورد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفته است و دیوار چیده شده با بلوک سبک پوکه ای، بدون استفاده از هرگونه عایق دیگری، به عنوان دیوار عایق همگن محسوب می ‌شود.

عایق صوتی
کاهش ضریب انتقال صوت، به خاطر دارا بودن تخلخل بسیار مناسب عایق صوتی می ‌باشد، متوسط افت صوتی در این بلوک سبک پوکه ای 48 دسیبل است که حداقل الزامات مقررات ملی ساختمان را برآورده می ‌کند.

مقاومت بالا
بلوک سبک پوکه ای طبق آخرین استانداردهای موجود تولید می‌ شوند و دارای مقاومت مطلوب در برابر بارهای وارده هستند.
پایین بودن مدول کشسان این بلوک ‌ها، به عنوان اجزا پر کننده در ساختمان ‌هایی که در مناطق زلزله خیز، ساخته می ‌شوند، باعث افزایش دوره نوسانی ساختمان و در نهایت کاهش نیروی زلزله می ‌شود.

مقاومت در برابر آتش سوزی
یکی از آزمایشاتی که در زمان تولید بلوک‌ بتنی بر روی بلوک‌ ها انجام می‌ گیرد، سنجش مقاومت آن در برابر حرارت بالا و آتش است. در صورتی که بلوک ‌ها بتوانند مدت زمان معینی را در برابر این حرارت بالا تحمل کنند و فرو نریزند، برای تولید انبوه و عرضه به بازار به خط تولید می ‌روند.
دانه‌ های پوکه معدنی در دمای 122 هزار درجه سلسیوس تولید می ‌شوند و به همین خاطر شوک حرارتی بالا تا دمای 121 هزار درجه سلسیوس را تحمل می ‌کنند.

کارپذیری بالا
بلوک سبک پوکه ای دارای کارپذیری فیزیکی بالایی است و به همین خاطر عملیات میخ کوبی روی آن، سوراخ کاری، برش، شیارزنی و… به راحتی انجام می ‌پذیرد. کارپذیری فیزیکی موجب کاهش بسیار زیاد بلوک شکسته و پرتی این مواد می ‌شود.
بلوک سبک پوکه ای کارپذیری بالایی با انواع ملات دارد و به خاطر بافت زبر رویه بلوک و جذب آب مناسب آن به آسانی انجام می‌ گیرد. این مزیت بلوک سبک پوکه ای باعث شده است به راحتی در کنار بلوک‌ ها، بتوان از لوله‌ های تاسیسات، کابل‌ های برق و مخابرات و… استفاده کرد.

سرعت بالای اجرا
استفاده از مصالح سنتی مثل آجر و به خاطر نیاز زیاد آن ها به ملات بیشتر پروژه‌ ها اغلب در مدت زمان بسیار زیادی به سرانجام می‌ رسیدند، ولی با ظهور فناوری‌ های جدید ساخت و ساز و مصالح نوین مثل بلوک سبک پوکه ای، سرعت اجرای دیوارچینی، اجرای سقف و کف ساختمان را بالا برده است و باعث سهولت در اجرای پروژه شده است.

مقاله آموزشی: نحوه استفاده صحیح از پودر بندکشی

معایب بلوک پوکه ای 

پایین بودن مقاومت حرارتی بلوک های پوکه ای نسبت به عایق های متداول نظیر پشم سنگ و فوم
وجود تولید کنندگان غیر استاندارد که به شدت می تواند بر کیفیت محصول تولیدی اثر بگذارد
کم بودن مقاومت: در بعضی مواقع در کارخانه های تولید کننده بلوک های پوکه ای از مخلوط نمک و خاک استفاده می شود که همین دلیل محکمی بر کاهش مقاومت بلوک های پوکه ای است.

بلوک لیکا

لیکا نوعی بلوک سبک است که از پوکه صنعتی و ترکیب آن با سیمان تولید می ‌شود. لیکا نوعی پوکه معدنی با سبکدانه صنعتی است که از پوسته سرامیکی و هسته کندو مانند، تشکیل شده است که از حرارت دادن گل رس در دمای حدود 1100 درجه سلسیوس داخل کوره چرخاننده تولید می شود و نوعی بلوک سبک پوکه ای است.