×

سرامیک پرسلان چیست؟ + انواع و کاربرد آن - فروش انواع پودر بندکشی

سرامیک پرسلان در بسیاری از سازه های مسکونی و تجاری استفاده می شود که علاوه بر زیبایی، از استحکام بالایی برخوردارند و در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و به همین خاطر بهترین انتخاب برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها می باشند.

آشنایی با سرامیک پرسلان و کاربرد آن

سرامیک پرسلان چیست؟

پرسلان عضوی از خانواده ی بزرگ سرامیک است. پرسلان شامل دو نوع پولیش و لعاب دار است. پرسلان محصولی است یکنواخت، که از خاک رس، فلدسپات یا گرانیت و سیلیس در فشار و حرارت بالا تولید می شود که بعد از پخت سفید و متراکم می باشد. این محصول جدیدترین تکنولوژی صنعت سرامیک است که به خاطر  زیبایی و امتیازات ویژه، در کف و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

سرامیک پرسلان چیست؟

سرامیک پرسلان در بسیاری از سازه های مسکونی و تجاری استفاده می شود که علاوه بر زیبایی، از استحکام بالایی برخوردارند و در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و به همین خاطر بهترین انتخاب برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها می باشند.

انواع مختلفی از پرسلان در سراسر دنیا تولید می شود که پرسلان استخوانی به خاطر شفافیت خاص خود محبوبیت بالایی دارد و بیشترین استفاده را در کشور های ایالات متحده و بریتانیا دارد. سرامیک پرسلان در شکل و طرح های بیشتری نسبت به سرامیک های معمولی ارائه شده است، به همین خاطر بعضی از مردم تصمیم می گیرند که با محصول کار کنند.

مقاله آموزشی: بتن سبز چیست

انواع سرامیک پرسلان

انواع سرامیک پرسلان را بر اساس نوع پوشش آن تعیین می کنند. هر پوششی ویژگی های خاصی به سرامیک می دهد. سرامیک پرسلان بعد از اینکه از تنور بیرون آمد سطحی زبر دارند که برای استفاده در فضاهای بیرونی مثل حیاط یا باغ ایده آل است.

1)استفاده از پوشش لعاب

پرسلان می تواند لعاب دار یا بدون لعاب باشد. بعد از تولید پرسلان لعاب طرح دار یا بدون طرح روی سطح آن اعمال می شود و دوباره به کوره بر می گردد تا لعاب کاملا بچسبد. لعاب باعث می شود سطح پرسلان صاف و بدون تخلخل و ضد لک شود.

2)پرداخت و پولیش سطح سرامیک

در این روش سطح سرامیک پس از تولید توسط دستگاه های خاص و با برس های متنوع پرداخت و پولیش می شود. به سرامیک هایی که پولیش می شوند سرامیک سوپر پولیش می گویند.

3)پوشش نانو

سرامیک هایی که با روش دوم پرداخت و پولیش شده اند منافذ ریزی در سطح خود دارند که باعث جذب آب و آلودگی می شوند برای رفع این مشکل به پوشش نانو نیاز است. سرامیک با پوشش نانو در بازار به سرامیک پرسلان نانو پولیش معروف است.

سرامیک پرسلان نانو پولیش

سرامیک پرسلان نانو پولیش

سرامیک پرسلان نانو پولیش یکی از انواع سرامیک پرسلان است که هم پولیش شده و هم دارای پوشش نانو است. خاصیت غیرقابل نفوذ بودن سرامیک پرسلان نانو پولیش باعث شده که در سال های اخیر بسیار پرکاربرد باشد.

محصول جدید: خرید 10 لیتری پوشش نانو آبگریز کننده

مزایای سرامیک پرسلان:

مقاوم در برابر سایش

کاشی و سفال به شدت در برابر سایش مقاوم هستند و عمر طولانی دارند. سرامیک پرسلان دارای جیب کمتری است، مواد فشرده تری دارد، یکنواخت است و به طور کلی از سایر انواع کاشی سخت تر و مقاوم تر است.

تعمیر و نگهداری آسان

کاشی های سرامیکی پرسلان عالی هستند، آن ها با دوام هستند و تعمیر و نگهداری از آن ها آسان است. سرامیک های پرسلان قدرت جذب آب پایین تا 2 درصد را دارند و به آسانی با آب و مواد شوینده ی معمولی تمیز می شوند. به همین خاطر است که کاشی سرامیک پرسلان برای استفاده در فضاهای مرطوب مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مناسب است. آن ها کاملا ضد آب نیستند ولی به اندازه کافی مقاوم هستند تا بتوانند در طول زمان تمیز و در شرایط خوبی نگهداری شوند.

زیبایی

سرامیک پرسلان از موادی با کیفیت بالا ساخته شده است و یک محصول تقریبا لوکس محسوب می شود. سرامیک پرسلان در شکل و طرح های بیشتری نسبت به سرامیک های معمولی ارائه شده است. ظاهر بعضی از سبک های سرامیک پرسلان خیره کننده است.

مناسب برای محیط های پر رفت و آمد

پرسلان در برابر سایش، شکستگی و رطوبت بسیار مقاوم است و تمیز کردن آن آسان است. به همین خاطر طراحان، سرامیک پرسلان را برای استفاده در محیط های پر رفت و آمد توصیه می کنند.

دوام

پرسلان محصولی است یکنواخت، که از خاک رس، فلدسپات یا گرانیت و سیلیس در فشار و حرارت بالا تولید می شود و نسبت به سرامیک های دیگر بهترین است. اگر شما حیوانات خانگی دارید، بهتر است از سرامیک پرسلان به عنوان کفپوش استفاده کنید. پرسلان در برابر سایش مقاومت بالایی دارد، به خوبی نگهداری می شود و مراقبت از آن سخت نیست.

رطوبت نسبی

کاشی و سرامیک مرطوب در دمای زیر صفر در معرض یخزدگی قرار می گیرد. به همین خاطر کاشی سرامیک  پرسلان پرتراکم و یکنواخت است و نسبت به دیگر انواع کاشی و سرامیک ها متخلخل است. کاشی سرامیک پرسلان در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و برای فضاهای باز و مرطوب مناسب است.

مقاله آموزشی: کاربرد انواع آجرنما در ساختمان

 معایب کاشی سرامیک پرسلان:

نصب سخت

کاشی سرامیک پرسلان بسیار متراکم است و نصب آن بسیار سخت است. توصیه می کنیم تا برای نصب آن از افراد متخصص کمک بگیرید.

وزن سنگین

سرامیک پرسلان از انواع کاشی و سرامیک های دیگر متراکم تر است و وزن آن زیاد است. سنگینی پرسلان یکی از ویژگی های منفی آن محسوب می شود. وزن کف کاشی های پرسلان بسیار مهم است چون وزن بالا، نصب آن را دشوارتر می کند.

قیمت بالا

قیمت آن ها خیلی عجیب و غریب نیست، ولی نسبت به انواع دیگر سرامیک ها گران تر هستند و برای نصب آن باید هزینه ی بیشتری بپردازید.

تعمیر سخت تر

تعمیر سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک های معمولی دشوارتر است. چون کار با آن ها سخت تر است و اگر شما مجبور شوید برای تعمیر کف سرامیک جدیدی را جایگزین قبلی کنید، علاوه بر هزینه سرامیک، باید هزینه ی نصاب را اضافه کنید.

کاربرد کاشی های پرسلانی

کاربرد کاشی های پرسلانی

اماکن مسکونی

سرویس های بهداشتی (حمام و دستشویی)

پله ها و پیشخوان ها

نماهای بیرونی و داخلی

پیاده روها و محوطه ها

ادارات، شرکت ها و سازمان ها

کارخانجات

بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی

رستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها و مراکز اقامتی

مراکز فرهنگی، هنری، ورزشی و ...

مقاله آموزشی: ملات آماده چیست

مقایسه فرآیند ایجاد سنگ و پرسلان

سنگ های طبیعی طی یک یا چند مرحله دگردیسی در لایه های داخلی زمین و در حرارت درون زمین که چیزی در حدود هزار درجه سانتی گراد است، به صورت مذاب در می آیند و اگر به سرعت سرد شوند به صخره های آتشفشانی تبدیل شده و اگر به آرامی سرد شوند، صخره های آذرین را تشکیل خواهند داد. مشکلی که در سنگ های طبیعی وجود دارد این است که معمولا استخراج آن ها از طبقات زیر زمینی باعث می شود در شرایط جوی زمین پایداری خود را از دست بدهند و همین باعث واکنش سریع در مقابل اسیدها و بازها و مواد شیمیایی دیگر به علت تراکم و دانسیته و وجود تخلخل سطحی بسیار زیاد و وجود پیوند ناقص و اکتیو و مقاومت خمشی و مکانیکی کم به خاطر از دست رفتن پایداری بعد از فرایند استخراج و تراکم و دانسیته پایین می شود که از نقاط ضعف این سنگ ها به شمار می روند.

پرسلان ها با آماده سازی پیشرفته مواد اولیه مورد نیاز و مخلوط کردن آن ها به شیوه مناسب جهت ایجاد فازهای عالی برای ارتقای خصوصیات این محصولات و به دست آمدن یک ترکیب مناسب و یکنواخت تولید می شوند. مواد اولیه تولید پرسلان، گرانول نام دارند که شکل و رطوبت آن ها باعث می شود این ذرات موقع انجام پرس به صورت کامل در یکدیگر قفل شده و در نتیجه، دانسیته محصول افزایش پیدا کند. استحکام و دیگر خصوصیات پرسلان به همین پرس گرانول های مذکور و درصد رطوبت آن ها بستگی دارد.

یک سیکل پخت مشخص برای این محصول وجود دارد که فازهای نهایی پایدار در پرسلان را باعث می شود. دمای بسیار زیاد باعث مقاومت در برابر عوامل واکنش پذیر می شود و حالت پایداری را به وجود می آورد. در نهایت سطح پرسلان با انجام پولیش براق می شود و کیفیت آن بالا می رود.

ابعاد و ضخامت پرسلان سرامیک

سرامیک پرسلان نازک و سبک بوده و ضخامت معمول اسلب های پرسلان بین ۶ تا ۱۲ میلی متر است. ابعاد اسلب پرسلان ۳۲۰ در ۱۶۰ سانتی متر است. به خاطر همین ابعاد بزرگ پرسلان موقع نصب درزهای کمتری مورد نیاز است و برای جزیره اغلب یک اسلب کافی است.

تمیز کردن سطح پرسلان

تمیز کردن سطح پرسلان

سطح پرسلان غیرمتخلخل و غیرقابل نفوذ در برابر انواع آلودگی ها است. با تمیز کردن منظم به راحتی می توان به یک محیط بهداشتی رسید. تمیز کردن روزانه با دستمال نرم و مرطوب میسر است.

لکه های سخت را می توان با مواد شوینده شیمیایی از بین برد. با اینکه پرسلان مقاومت بی نظیری در برابر مواد شوینده دارد ولی بهتر است به دفعات و طولانی مدت از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا