×

💫طرز تهیه پودر بندکشی آجر | پاورمیکس

در صنعت ساختمان سازی امروز برای زیباتر شدن نما و محکم کردن آجر نما برای جلوگیری از سقوط آجر و یا ایجاد ترک در نمای ساختمان از بندکشی بین آجرها استفاده می شود.

طرز تهیه پودر بندکشی آجر

در صنعت ساختمان سازی امروز برای زیباتر شدن نما و محکم کردن آجر نما برای جلوگیری از سقوط آجر و یا ایجاد ترک در نمای ساختمان از بندکشی بین آجرها استفاده می شود. پودر بندکشی در دو نوع در بازار موجود است، پودر بندکشی سنتی که باید مواد بوسیله کارگر با هم ترکیب شود و پودربندکشی آماده که همه مواد در کارخانه به اندازه استاندارد ترکیب و بسته بندی شده است.

در این مقاله به طرز تهیه هر دو نوع پودر بندکشی می پردازم ولی پودرها بندکشی آماده را توصیه می کنیم چون مواد درست و به اندازه ترکیب شده و کیفیت پودر بندکشی مناسب و استاندارد می باشد. در صورت عدم ترکیب مناسب عناصر پودر بندکشی، مزایای مورد انتظار برآورده نخواهد شد.

طرز تهیه پودر بندکشی آجر

مزایای استفاده از پودر بندکشی 

1-ایجاد استحکام بین مواد و مصالح ساختمانی 

2-ایجاد چسبندگی زیاد در دیوارها

3-ایجاد پوشش محافظتی و عایق برای ممانعت از ورود آب و رطوبت 

4-مقاومت دیوار در برابر ترک خوردگی و شکستن

5-سهولت در اجرا و تمیز کاری نهایی 

6-تنوع در رنگ 

بیشتر بخوانید: انواع رنگ های پودر بندکشی آجر

انواع مختلف پودر بندکشی

انواع پودر بندکشی از لحاظ جنس

1-پودر بندکشی نانو

این پودر از نانو پلیمرها ساخته شده و به همراه سیمان پرتلند در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود. 

2-پودر بندکشی آنتی باکتریال

پودر بندکشی آنتی باکتریال در بدنه این پودرها از مواد ضد باکتری و ضد قارچ استفاده می شود و مانع از رشد آنها در حمام و سرویس بهداشتی می‌شود. این پودرها از انعطاف پذیری بالایی دارند.

3-پودر بندکشی رنگی

در این پودرها از مواد رنگی مختلفی استفاده می‌شود.

4-پودر بندکشی ضد آب

ترکیب این پودر با آب باعث ایجاد ساختاری ضدآب و واترپروف می‌شود که بعد از سفت شدن از نفوذ رطوبت جلوگیری خواهد کرد، ماده اصلی این پودرها، رزین‌ها هستند.

5-پودر بندکشی ضد اسید

این نوع پودر از مواد پرکننده معدنی ویژه و از رزین‌های پودری به عنوان تکمیل کننده آنها استفاده شده است و در برابر اسیدهای متوسط و ضعیف، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. 

6-پودر بندکشی رنگی اصلاح شده با لاتکس

این پودرها رفتاری همانند پودرهای معمولی دارند که با استفاده از لاتکس اصلاح شده است. لاتکس یک ماده پلیمری و شیری رنگ است که باعث ایجاد خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری در فرایند بندکشی می‌شود.

7-انواع پودر بندکشی رنگی و استفاده از آنها

یکی از پارامترهای قابل تغییر پودر بندکشی رنگ است که تنوع بسیار بالایی دارد. در بیشتر این پودرها، خصوصیات شیمیایی و مکانیکی یکسان می باشد و تنها رنگ ظاهری آنها تغییر می کند. در برخی موارد نیز امکان استفاده  از مواد شیمیایی برای تغییر خصوصیات شیمیایی پودر نیز وجود دارد.

پودر بندکشی آجر

انواع پودر بندکشی از لحاظ مصالح ساختمانی

1-پودر بندکشی آجر

یک نوع پودر ساختمانی بر پایه سیمان و استفاده از پودر سنگ است که برای بستن فضای بین آجر، سنگ، نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

2-پودر بندکشی کاشی و سرامیک

متنوع‌ترین و پیچیده‌ترین نوع پودر بندکشی پودر مربوط به کاشی و سرامیک است که دانه‌های آن بسیار ریز بوده و افزودنی‌های مختلفی مانند لاتکس، اپوکسی و مواد رنگی به آنها در ترکیب خود دارا می باشد.

3-پودر بندکشی سنگ

زبرترین، ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع پودر استفاده شده در ساختمان پودر بندکشی سنگ است که دانه‌های آن بزرگ بوده و برای فواصل بین سنگ‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شود. 

میزان مصرف پودر بندکشی

برای داشتن یک خمیر با کیفیت و مناسب ابتدا باید بدانیم چه درصدی از پودر را با آب مخلوط کنیم:

مقدار مصرف آب برای ساخت خمیر بندکشی حدود 20 الی 30 درصد وزن پودر خشک است.

عرض بند ها با توجه به طرح انتخابی 8 تا 20 میلیمتر می باشد. میزان مصرف پودر بندکشی به طور میانگین از 2 تا 4 کیلوگرم در هر متر مربع نمای آجر را تامین خواهد کرد.

میزان مصرف پودر بندکشی برای 1 سانتی متر بندکشی برای هر متر آجر نسوز حدود 2 کیلوگرم می باشد.

یک کیلو گرم از محصول برای 4 متر مربع سطح پوشیده شده از کاشی به ابعاد 15 در 15 با بندهای 3میلی متری کافی است.

بیشتر بخوانید: پودر بندکشی آجر

روش سنتی 

ترکیب پودر بندکشی سنتی به این صورت است که باید به ازای هر پیمانه پودر سیمان سفید 3 پیمانه پودر سنگ الک شده را با هم ترکیب می کنیم. آب را به آرامی به مواد اضافه می کنیم تا غلظت خمیر مانند مناسب کار بدست بیاید. برای سطح تخت مثل آجر نسوز مواد خمیر شل تر مناسب تر است و برای سطح شیار دار مثل آجر آنتیک مواد خمیری کمی سفت بهتر است.

برای آماده شدن خمیر 5الی 10 دقیقه زمان نیاز است. خمیر ساخته شده تا 30 دقیقه قابل استفاده می باشد، پس بهتر است خمیر بندکشی آجر را در حجم کم و دفعات زیاد بسازیم.

پاورمیکس

پودر بندکشی آماده

پودرهای بندکشی آماده از نظر مواد تشکیل دهنده به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: 

پودر‌های بندکشی پایه سیمانی و خمیرهای بندکشی اپوکسی که هرکدام رنگ بندی متنوع و خواص منحصر به فرد خود را دارند. 

این روش بسیار ساده و سریع می باشد، به این ترتیب که پودر بندکشی آماده را در ظرف مناسب می ریزیم  و آب را در حالی که میکسر به آرامی در حال کار است، به تدریج اضافه می کنیم تا یک خمیر با قوام، یکنواخت و مناسب اجرای کار به دست آید. دقت کنید که از مقدار مناسب آب برای آماده سازی خمیر بندکشی استفاده نمایید تا خمیر با کیفیت مناسب آماده شود. استفاده از آب اضافی موجب کاهش کیفیت خمیر خواهد شد و این باعث از بین رفتن کیفیت کار بندکشی می شود. 

برای آماده شدن خمیر 15 دقیقه صبر کنید. بعد از آن می توانید خمیر را با کاردک یا هر وسیله مناسب دیگر، با فشار در محل درز آجر و یا کاشی وارد کنید.

برای انجام بهتر مراحل می توانید به موارد ذکر شده روی پاکت پودر بندکشی مراجعه نمایید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا