×

معرفی انواع ملات های آماده ساختمانی - پاورمیکس

ملات ها معمولا به عنوان چسب های ساختمانی شناخته می شوند که برای اتصال مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی انواع ملات های آماده ساختمانی

 

 ملات چیست؟

 
ملات ها معمولا به عنوان چسب های ساختمانی شناخته می شوند که برای اتصال مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان ساده تر ملات یک ماده ی خمیری است که برای چسباندن بهتر مصالح به یک دیگر و تامین یک بستر مقاوم و اندود کاری سطوح داخلی و خارجی ساختمان و بندکشی کاربرد دارد. می توان ملات ها را به دو بخش اصلی تقسیم کرد؛ یکی قسمت چسب ملات که دارای حجم کم است و دیگر پرکننده که 80 درصد از حجم کل را تشکیل می دهد. به طور مثال در ملات ماسه و سیمان، سیمان چسب ملات و ماسه پرکننده ملات است.
 
آشنایی با ملات های آماده پرطرفدار 
 
ملات چیست
 

 ملات های پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی

 
ملات و بتن مهم ترین و اساسی ترین اجزای اصلی به کار رفته درصنعت ساختمان سازی می باشد. بتن به طور کلی مخلوطی است از مصالح سیمانی به همراه مصالح سنگی با قطر بزرگتر از 5mm در حالی که میزان مخلوط ماسه و سیمان است. از سیمان با مصالح سنگی که اندازه آنها کوچکتر از 5mm هستند.
 
پودر بندکشی چیست؟ 
 
رومیان باستان بتن های ابتدایی را در عین حال بسیار خوب ساختند که از مخلوط خاکستر آتشفشانی که منشا آن دامنه های پوزلانی کوه آتشفشانی وسویوس واقع در جنوب غربی ایتالیا و آهک شکفته بود تشکیل می شد و به این خاطر به سیمان پوزلانی معروف گشت. تکنولوژی سیمان حتی به قبل از این تاریخ و در زمان یونانیان باستان و تمدن بین النهرین (بین رود دجله و فرات) باز می گردد.
 
ولیکن این رومی ها بودند که بتن هایی ساختند که در پر کردن دیوارها، کف سازی سفالی سیمانی و حتی در ساختمان پانته آن از آن استفاده کردند، که هنوز پابرجا می باشد و گواهی بر مهارت و هنر آن دوران است. با این وجود، ثبت انحصاری این ماده به نام سیمان پرتلند توسط جوزف آسپدین در شهر لیدز در انگلستان در سال 1824 صورت گرفت که منجر به گسترش کاربرد بتن ها و ملات های خوب و با مقاومت بالا گردید که امروز در سراسر جهان استفاده می شود.
 
انواع ملات ساختمانی 
 
دلیل نامگذاری آن به سیمان پرتلند شباهت ظاهری آن به سنگ ساختمانی معروف پرتلند بیل در شهرک دورست می باشد، این سیمان از حرارت دادن دوغاب آهک یا پودر آهک با رس در کوره ساخته می شود سپس کلینکر به دست آمده را با آسیاب کردن به پودر ریزدانه تبدیل کرده و به آن گچ اضافه می کنند.
 
در این قسمت جزییات ملات های معمولی که می توان در سیمان کشی کف یا در دیگر کارهای روزمره ساختمانی به کار برد، و همچنین ملات گرانولیتی که برای تعمیرات بتن و همینطور ملات مورد استفاده در منهول ها، ملات پرکننده گوشه های نامنظم، یا ملات مورد استفاده برای شمشه کشی روی کف موجود توضیح داده می شود. ملات ها به منظورهای مختلفی در صنعت ساختمان سازی به کار می روند که شامل آجر چینی، بستر سازی قطعات کوچک بتنی و پرکردن درز انواع روسازی های معین می باشد.
 

 نکات مهم و ایمنی در رابطه با استفاده از ملات های ساختمانی

 
توجه داشته باشید سیمان تر می تواند به پوست یا چشم شما آسیب برساند. به یاد داشته باشید قبل از شروع کار از دستکش مناسب استفاده کنید. از تماس سیمان با چشم یا پوست به صورت مستقیم خودداری کنید. اگر سیمان یا مصالح با پایه سیمانی به پوست شما تماس برقرار کرد بلافاصله محل را با آب بشویید. اگرسیمان برای مدت طولانی روی پوست باقی بماند، ممکن است دچارسوختگی سیمان شوید، که این امر بسیار دردناک است.
 
ملات آماده 

 انواع ملات های ساختمانی

 

ملات معمولی

 
ملات های معمولی در بیشتر کارهای ساختمانی مانند کف فرش ها، آجرچینی و کفسازی های صلب بلوکی و امور تعمیرات به طور روزمره از آن استفاده می شود. 
ملات هایی که در آجرچینی به کار میروند به پنج دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند
 

ملات رنگی

 
اگر می خواهید ملات رنگی بسازید رنگ سیمان را به مصالح سنگی خشک اضافه کنید و قبل از اضافه کردن آب به آن، مخلوط را کاملا با هم ترکیب کنید. یا آنکه از فروشگاه های مصالح ساختمانی ملات های رنگی حاضری تهیه کنید. ملات سیاه چه با رنگ سیمان ساخته شده باشد، یا به صورت بسته بندی خریده شده باشد، با سنگ طبیعی و انواع سنگ های شکسته کف حیاط به خوبی کار می کند و نمای کف سازی نسبت به ملات بیشتر به چشم می خورد.
 
اگر از رنگ سیمان برای ساخت ملات سیاه رنگ استفاده می کنید، سعی کنید تا از ماسه به رنگ نقره ای یا ماسه های با رنگ خیلی روشن استفاده کنید، زیرا در این صورت رنگ کمتری برای ساخت یک ملات سیاه خوب مورد نیاز است تا آن که از ماسه قرمز رنگ استفاده کنید.
 
انواع ملات آماده 
 

 ملات آهک

 
از ملات آهک در پروژه های ساختمانی به ندرت استفاده می شود، هر چند زمانی در سنگ فرش ها استفاده می شد. امروزه، استفاده از این ملات به دیوار چینی و سنگ کاری قائم و پروژه هایی که در آن ازمصالح سنتی استفاده می شود محدود می شود. با این وجود، در بعضی از پروژه ها، بستر سازی با ملات آهک برای روسازی ها بکار می رود که احتمالا برای حالتی است که ترافیک روسازی بیش از حد باشد. علت این امر نگرانی معقول درباره صدمه دیدن یا جریان یافتن بستر ماسه ای تمیز و نرم در زمانی که بیش از حد مرطوب یا خشک باشد، است.
 
بستر ملاتی یا بتنی ممکن است بیش از حد صلب باشد و تحت اثر ترافیک ترک بخورد، و در عین حال باعث چسبندگی وجوه جانبی قطعات روسازی به آن می شود که کار تمیز کردن این قطعات را مشکل می سازد. از طرف دیگر،ملات آهک دارای پلاستیسیته کافیست به طوری که این امکان را فراهم می سازد تا ملات کف سازی صنعتی بر روی آن به سادگی اجرا شود، ولیکن وقتی که ملات پخش شد، آهک آزاد داخل ملات با دی اکسید کربن محیط واکنش نشان داده، تبدیل به کربنات کلسیم شده و ملات را به اندازه کافی سخت می کند، بدون آنکه سنگ به سختی روی آن چیده شود یا به روسازی بچسبد.
 
توجه کنید که در محل درزها، به ملات ماسه و آهک باید مطابق نسبت های مناسب سیمان اضافه گردد. این کار به منظور اطمینان از کافی بودن سختی درز برای مقاومت در برابر بارهای ترافیکی و هوازدگی می باشد.
 
 

ملات گرانولیت

 
ملات گرانولیت نوعی ملاتبتن ریزدانه است. از این ملات به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی برای ساخت سطح های کوچک بتنی استفاده می شود مانند بستر سازی زیر لوله های فاضلاب و منهول ها، و اصولا در هر جایی که دارای پوشش سخت می باشد می توان به کار برد. از آنجایی که این ملات را می توان به صورت یک لایه نازک (در شرایط خاص به ضخامت 6 mm) اجرا کرد و همچنین هزینه کم آن، به عنوان یک سطح الاستیک مطلوب می باشد. این ملات را می توان برای پله ها و یا در هر جایی که سطح تمام شده سخت و صیقلی مانند سطح تمام شده بتن مورد نیاز است به کار برد و یا بر روی کف های بتنی موجود کشید.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شاهین  (سه شنبه 16 شهریور 1400)
مقاله کاملی بود تشکر
پرسش
موافقم0
مخالفم0
جهان  (سه شنبه 16 شهریور 1400)
سلام متنی کاملی در مورد انواع ملات نوشتید جالب بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سعید  (سه شنبه 16 شهریور 1400)
ملات های آماده مختلفی در ایران تولید میشه
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شفیعی  (سه شنبه 16 شهریور 1400)
سلام پست آموزنده ای بود سپاس فراوان
پرسش
موافقم0
مخالفم0
بهرام  (سه شنبه 16 شهریور 1400)
من تازه با ملات های مختلف ساختمانی آشنا میشدم تشکر فراوان از شما
پرسش
موافقم0
مخالفم0
حجت  (پنج شنبه 18 شهریور 1400)
سلام تشکر بابت نکات ایمنی که در مورد ملات ذکر کردید
پرسش
موافقم0
مخالفم0
بهروز  (پنج شنبه 18 شهریور 1400)
نکات خیلی خوب و مهمی در مورد ملات آماده نوشتید مقاله کاربردی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
مهدی  (پنج شنبه 18 شهریور 1400)
بسیار آموزنده بود با انواع ملات آماده ساختمانی آشنا شدم تشکر از شما
پرسش
موافقم0
مخالفم0
رضایی  (شنبه 10 مهر 1400)
نکات خوب و آموزنده ای در مورد ملات نوشتید سپاس گذارم
پرسش
موافقم0
مخالفم0
خلیل  (شنبه 10 مهر 1400)
مقاله خوبی بود با انواع ملات ساختمانی آشنا شدیم . سپاس
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فرید  (شنبه 10 مهر 1400)
ملات گرانولیت بسیار جالبه
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فرید  (شنبه 10 مهر 1400)
ملات گرانولیت بسیار جالبه
پرسش
موافقم0
مخالفم0
همایون  (شنبه 10 مهر 1400)
ملات رنگی بسیار جالبه من برای خونه سازی از ملات آماده رنگی استفاده کردم
برگشت به بالا