×

آشنایی با ملات های آماده پرطرفدار - آذر 1401

ملات ماده ای به صورت خمیر است که برای اتصال مصالح ساختمانی و ایجاد یکپارچگی در کل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ملات دارای دو جز اصلی است؛ ماده چسبنده و پرکننده.

آشنایی با ملات های آماده پرطرفدار

 ملات چیست؟
ملات ماده ای به صورت خمیر است که برای اتصال مصالح ساختمانی و  ایجاد یکپارچگی در کل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ملات دارای دو جز اصلی  است؛ ماده چسبنده و پرکننده.  بعضی از ملات‌ها برای آجرچینی و ساخت سنگ فرش و بعضی دیگر برای  اندود‌کاری ساختمان استفاده می‌شوند.
 
پودر بندکشی چیست 
  
 
ملات آماده

ملات‌ها به چهار نوع تقسیم می شوند:

 
1) براساس نوع کاربرد 2)  براساس مواد اتصال دهنده 3) براساس نوع گیرش (هوایی، آبی) 4) براساس استحکام.

در  اینجا با انواع ملات آشنا می شنویم:

 
1) ملات  آماده باسکاتی
2)ملات  سیمانی آماده
3) ملات  آماده سیمان سفید
 
 
انواع ملات آماده

ملات  آماده باسکاتی:


ملات آماده باسکاتی یعنی ملاتی که نیاز  به ماسه و سیمان ندارد. این ملات ها از نظر مقاومت فشاری بی نظیر هستند و گیرش  بالایی دارند. قیمت ملات آماده ساختمانی باسکاتی  به نسبت دیگر ملات های سنتی کمی گران تر است.
 

 مزایای ملات آماده باسکاتی:

 
یکی از مزایای ملات آماده باسکاتی افزایش دو برابری سرعت اجرا است. این ملات به شکلی اجرا می شود که خاصیت چسبندگی قوی دارد و کمک می کند که عملیات سریع تر پیش برود. این محصول حالت عایق دارد به طوری که هم عایق صوت بوده و هم نقش عایق حرارتی را ایجاد می کند. تولید ملات آماده باسکاتی به صورتی است که سطح حمل و نقل آن آسان بوده و وزن کمی دارد. یک ملات ساده 15 برابر وزن بیشتری نسبت به ملات باسکاتی دارد.

مراحل آماده سازی ملات آماده باسکاتی:

 
آماده سازی ملات آماده باسکاتی به این صورت است که باید یک سوم وزن ملات آماده جدا شده و با آب ترکیب شود. نیاز به پودر باسکاتی است که باید به ترکیب اضافه شود و 5 دقیقه زمان نیاز است تا مخلوط به خوبی به دست آید. به همین سادگی می توانید ملات آماده باسکاتی را برای مصرف آماده کنید.
ملات آماده باسکاتی برای دیوارچینی بسیار مناسب است و یک انتخاب عالی برای آستر زنی است. در این روش ماسه و سیمان حذف می شود. ملات عایق باسکاتی می تواند گزینه خوبی به عنوان جایگزین مناسب ایزوگام برای پشت بام باشد و برای سرویس بهداشتی و حمام نیز گزینه خوبی محسوب می شود. این محصول برای دیوارهای بیرونی، ملات آماده سنگ و چسب کاشی نیز استفاده می شود.
 
پودر بندکشی پلیمری چیست؟ 

 
ملات آماده باسکاتی 
 

ویژگی های ملات آماده باسکاتی

 
زمانی که از ملات آماده باسکاتی استفاده می شود میزان گچ مصرفی در سفیدکاری کاهش می یابد و سهولت زیادی در حمل و نقل ایجاد می شود به طوری که هزینه های حمل و نقل را کمتر می کند. این ملات ها به صورتی طراحی شده اند که کاهش پرتی مصالح برای آنها دیده می شود. بررسی ها نشان دادند که ماندگاری این ملات به نسبت ملات های شن و سیمان قدیمی در حدود دو برابر است.
 
این محصول چسبندگی بالایی دارد و طول عمر بنا را بیشتر می کند. سطح رنگ پذیری برای ملات آماده باسکاتی بالا است و برای ساخت و سازهای جدید بسیار عالی خواهد بود. سرعت اجرای این ملات بسیار بالا است و نوعی عایق رطوبتی محسوب می شود. با ملات آماده باسکاتی پروسه جازنی تاسیسات به سادگی انجام می شود و همه چیز طبق روال ارزیابی خواهد شد.
 
این ملات ها نوعی عایق صوت هستند و برای مکان هایی که حساس به سر و صدا است بهترین گزینه محسوب می شود. از ملات آماده باسکاتی برای کاشی کاری بیمارستان ها استفاده می شود چون هم عایق حرارتی است و هم نوعی عایق برودتی و صدا محسوب می شود. با هر کیسه از ملات آماده باسکاتی می توان 8 الی 10 متر مربع دیوار به ضخامت 10 سانتیمتر را پوشش داد.
 

 قیمت ملات باسکاتی

 
شاید قیمت ملات آماده باسکاتی کمی گران باشد اما وقتی به ویژگی های این محصول دقت کنید قطعاً ارزش خرید بالایی دارد. اولین گزینه ای که باعث محبوبیت ملات آماده باسکاتی می شود حذف پل های حرارتی درون لایه ملات معمولی است. دیگر نیاز به هزینه اضافی برای پل های حرارتی نیست و از قیمت کل کار کاسته می شود. این محصول مقاومت زیادی در برابر یخ بندان دارد و نیاز به ماده ضد یخ برای اجرا نیست. معمولاً ملات های باسکاتی از نظر سبک و اجرا با هم فرق می کنند اما همگی ضد یخ هستند و کاربرد بی نظیری دارند.

این محصول دارای افت اسلامپ بسیار کمی است و همین موضوع باعث می شود که انتخاب خوبی برای همه دوره ها باشد. این محصول ترک های ایجاد شده روی کف را به حداقل می رساند و در نهایت از نظر کیفیت کار بهترین شرایط را خواهد داشت.

ملات سیمانی آماده

 انواع سیمان آماده و قیمت هرکدام

 
ملات سیمانی آماده 
 

سیمان آماده تیپ 1

 
سیمان تیپ یک معروف به پرتلند یکی از انواع ملات های آماده است و برای مصارف عمومی گزینه خوبی محسوب می شود.  این مدل از سیمان ها برای چسباندن آجر و بلوک و سایر موارد اهمیت زیادی دارند. این  سیمان ها در ساخت جاده و همینطور برای پل های بتنی و پیاده رو ها گزینه خوبی هستند.
 
سیمان های تیپ یک به نسبت سایر سیمان ها قیمت  گرانتری دارند اما برای هر محیطی قابل اجرا نیستند یعنی باید در محیطی اجرا شوند  که دارای یون های مهاجم کمتری هستند چون این یون ها سبب خوردگی در سیمان می‌شود و  از کیفیت و دوام آن می کاهد. این سیمان ها برای مخزن ها نیز استفاده می شوند.
 

سیمان آماده تیپ 2

 
سیمان تیپ دو به نسبت  تیپ یک کمی ضعیف تر است. در این سیمان از آلومینات کمتری استفاده شده است. این  سیمان ها برای ساختمان های بزرگ استفاده می شوند و معمولاً در شرایطی که نیاز به  مقاومت کمتری است گزینه خوبی محسوب می شوند. سطح مقاومت فشاری اولیه برای این  سیمان کمتر بوده و این موضوع سبب کاهش قیمت سیمان آماده تیپ دو می شود. این  سیمان ها به نسبت تیپ یک دیرتر خشک می شوند.
 

سیمان آماده تیپ 3

 
شباهت سیمان تیپ 3 و تیپ 1 زیاد است و قیمت سیمان آماده در هر  دو تیپ معمولاً در یک رنج دیده می‌شود. تفاوت واضحی که برای این دو تیپ سیمان دیده  می شود مربوط به اندازه هر دانه است. دانه های ریز باعث می شود تا این سیمان سریع  تر خشک شود. سیمان های تیپ 3 از دانه های ریزتری به نسبت تیپ یک تشکیل شده اند و  شاید این موضوع دلیل کاهش قیمت این مدل از سیمان باشد اما معمولاً این تفاوت قیمت  چنان محسوس نیست.

سیمان های تیپ سه سطح مقاومت بیشتری به نسبت تیپ یک در بازه  زمانی 7 روزه دارند. یعنی برای اینکه سطح مقاومت سیمان تیپ 1 به اندازه تیپ 3  باشد، 27 روز زمان نیاز است. این مدل از سیمان ها زودتر از قالب برداشته می شوند و  همینطور از بتن برای آنها استفاده می شود.

سیمان آماده تیپ 4

 
سیمان های تیپ 4 به نسبت مدل های قبلی دیرتر خشک می شوند و قالب هایی که برای این سیمان ها استفاده می شود متفاوت از دیگر سبک ها است. این مدل از سیمان ها وضعیت حرارت کمتری نسبت به دیگر سیمان ها در دوره زمانی مشخص دارند. این مدل از سیمان ها از نظر رشد مقاومتی در ترکیب با بتن شرایط بهتری دارند و برای ساختمان های حجیم بتنی و سدهای بزرگ استفاده می شود.

سیمان آماده تیپ 5

 
سیمان تیپ 5 قیمت ارزانی به نسبت مدل های قبلی دارد. در این سیمان ها از سولفات بسیار زیاد استفاده شده است و به طور کلی سیمان های ضد سولفات در آنها به کار رفته است.
 

ملات سیمانی

 
ملات سیمانی نوعی ملات آماده است که کاربرد مهمی در صنعت ساختمان سازی دارد. ملات سیمانی انواع متفاوتی دارد که قیمت هرکدام بسته به ویژگی های آن با دیگری متفاوت است:
 
 
ملات سیمانی 
 

ملات سیمانی زود مقاوم:

 
این مدل از سیمان ها سریع خشک می شوند و قیمت این سبک از سیمان ها کمی گران است. افراد حرفه ای این سیمان ها را مورد استفاده قرار می دهند. این سبک از سیمان ها تنها 24 ساعت زمان برای رسیدن به مقاومت بالا نیاز دارند. ماده کلسیم سیلیکاتی که برای این سیمان ها اجرا می شود خاصیت زود مقاوم دارند و شامل دانه های بسیار ریزی می شود که در نهایت سیمان را خشک می کند.

ملات سیمانی پایین حرارت:

 
برای پروژه های بسیار بزرگ و سد ها از سیمان های پایین حرارت استفاده می شود و در بتن و قالب گیری این سیمان ها با کمترین حرارت همراه هستند. چنین سیمان هایی برای جلوگیری از ترک در سدها استفاده می شود و قیمت آنها به نسبت دیگر محصولات در شرایط خوبی قرار گرفته است.

ملات سیمانی گیرش سریع:

 
این سیمان ها برای پروژه های حرفه ای استفاده می شوند و قیمت سیمان آماده گیرش سریع به نسبت سیمان های دیگر گران تر است و نمی توان برای پروژه های انبوه ساخت و ساز از آنها استفاده کرد. این سیمان ها در قالب های مخصوص و در مدت زمان تنها 30 دقیقه کاملاً خشک می شود و موقعیت سفتی دارد.

ملات سیمانی آماده با آلومینای بالا:

 
سیمان هایی که به میزان 40 درصد آلومینا بیشتر دارند از نظر سطح مقاومت بسیار حرفه ای هستند و یک ترکیب بی نظیر در راستای آهک و بوکسیت محسوب می شود.

ملات سیمانی کوره آهن:

 
در صورتی که نیاز ملات سیمانی آماده برای اسکله یا بنادر باشد باید از ماده ژیپس برای کنترل زمان خشک شدن استفاده کرد. خاکستر کوره به نوعی ضایعات گفته می شود که سبب  کنترل سرد و گرم شدن کوره آهن می شود.

ملات آماده سیمان سفید:

 
سیمان سفید یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در قسمت‌های مختلف ساختمان سازی به کار می‌رود. سیمان به طور طبیعی به دلیل وجود سولفات‌ آهن و منیزیم از رنگ تیره برخوردار است، برای به دست آوردن رنگ سفید سنگ آهک خالص و خاک کائولن سفید به سیمان اضافه می‌کنند. زمان گیرش و مقاومت سیمان معمولی و سیمان سفید با هم هیچ تفاوتی ندارند.
 
ملات آماده 
 

 بررسی ملات آماده سیمان سفید

ملات آماده سیمان سفید مناسب‌ترین جایگزین ملات‌های سنتی برای دیوار چینی است. این محصول به خاطر سرعت بخشی در ساخت و ساز و افزایش سطح کیفیت دیوار چینی تولید می‌شود.
 
از ویژگی‌های ملات سیمان سفید می‌توان به چسبندگی و کارایی بهبود یافته که سبب افزایش سرعت اجرا، افزایش چسبندگی و دوام ساختمان می شود، اشاره کرد. این نوع ملات بر عکس مصالح سنتی که نیاز به صرف زمان بسیار زیاد، خطا در درصد سیمان و تولید ملات و آماده سازی دشوار و زمان طولانی عمل آوری دارد، با چسبندگی قوی‌تر، مصرف کمتر، کیفیت بالاتر و کارایی بهتر در هنگام استفاده فقط نیاز به آب دارد.

مزایای ملات آماده سیمان سفید

 
سرعت آماده سازی
 
چسبندگی بالا
 
امکان ترکیب رنگ و قابلیت رنگ شدگی
 
ظاهری یک دست
 
رنگ پایدار در برابر نور خورشید
 
مقاومت در هنگام استفاده
 
فاقد مواد آلی و زیان آور
 
مقاوم در برابر یخ بندان
 
افت اسلامپ بسیار کم
 
به حداقل رساندن ترک‌های ایجاد شده
 

کاربرد ملات آماده سیمان سفید:

 
سیمان سفید بیشتر در ساخت نمای ساختمان، ساخت فضاهای داخلی، روسازی دیوارها، تعمیرات، نمای داخلی، نصب دوغابی انواع سرامیک‌ها، سنگ و موزائیک در کف پوش استفاده می‌شود. این ملات به دلیل جلوگیری از به وجود آمدن پل حرارتی که نقش بسیار زیادی در از دست رفتن انرژی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
معرفی بهترین پاک کننده شوره و سیمان پاور میکس
 

 نحوه و میزان مصرف ملات آماده سیمان سفید:

 
برای استفاده از ملات آماده سیمان سفید لازم است مواد داخل کیسه را به مرور با آب ترکیب کنید و همزمان خوب هم بزنید و با هم مخلوطشان کنید. برای مخلوط آب و محصول از همزن‌های برقی استفاده کنید تا ماده‌ای یک دست داشته باشید. میزان آبی که برای مخلوط به کار می‌برید با توجه به مساحتی که قرار است از این ملات آماده استفاده کنید متغییر است. در هنگام آماده سازی و در زمان مصرف ملات آماده سیمان سفید حتما از دستکش مناسب این کار استفاده کنید و از تماس مستقیم ماده با پوست دست جدا خودداری کنید. بهترین زمان برای استفاده از ملات آماده بین یک تا دو ساعت و بهترین دما نیز بین 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شفیعی  (جمعه 23 مهر 1400)
مقاله عالی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
صابر  (جمعه 23 مهر 1400)
ملات آماده عالی توی ایران تولید میشه
برگشت به بالا