×

علت لق شدن کاشی و سرامیک + تعمیر لقی کاشی - پاورمیکس

شل شدن کاشی و سرامیک یکی از اتفاقات آزاردهنده‌ و خطرناکی (بخصوص در سطح های عمودی است که هم در ساختمان ‌های قدیمی و هم در بناهای نوساز ممکن است اتفاق بیفتد.

علت لق شدن کاشی و سرامیک و نحوه تعمیر آن

شل شدن کاشی و سرامیک یکی از اتفاقات آزاردهنده‌ و خطرناکی بخصوص در سطح های عمودی است که هم در ساختمان ‌های قدیمی و هم در بناهای نوساز ممکن است اتفاق بیفتد. لق‌ شدگی می ‌تواند در اثر پوکی ملات در برخی نقاط در زیر کاشی ایجاد شود و یا این که نشان ‌دهنده عدم چسبندگی کافی ملات با مصالح باشد.

محصول جدید: خرید چسب مخصوص آجر, کاشی, سرامیک و سنگ

لقی کاشی و سرامیک تبعات زیر را به همراه دارد:

علت لق شدن کاشی و سرامیک

از بین بردن یکدستی و زیبایی سطح

عدم ایمنی و خطر سقوط در سطح های عمودی

ایجاد سر و صدا در هنگام تردد

ایجاد شکستگی در اثر فشار در نواحی که زیر سرامیک خالی شده باشد.

عوامل مختلفی در لق شدن سرامیک و کاشی دخیل هستند که با شناختن آن ‌ها می ‌توان تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کرد. 

بیشتر بخوانید: 10 روش آب بندی پشت بام

دلایل لق شدن کاشی و سرامیک ( علت بلند شدن سرامیک و کاشی)

دلایل لق شدن کاشی و سرامیک

جهت تعمیر شل شدن سرامیک باید ابتدا دلایل بروز آن را بدانیم. دلایل مختلفی برای لق شدن کاشی و سرامیک وجود دارد و اگر به طور اساسی این موارد را رفع نسازیم، ممکن است مجددا بروز کنند و سبب کنده شدن کاشی گردند. به طور کلی لق شدن سرامیک و کاشی بیشتر به نحوه کاشی ‌کاری و نگهداری نادرست آن بستگی دارد تا نوع کاشی و سرامیک.

 خشک بودن ملات در زمان نصب

یکی از دلایل رایج لق شدن یا شل شدن سرامیک و کاشی، سفت و خشک بودن ملات در زمان نصب می باشد. در هنگام نصب کاشی، ملات باید تا حدودی خیس باشد تا چسبندگی کافی برقرار شود. اگر تأخیری در نصب کاشی اتفاق بیفتد و در این فاصله ملات خشک شود یا این که به هر دلیلی رطوبت ملات کافی نباشد، با چند بار تردد و در زمان کوتاهی، کاشی یا سرامیک جدا خواهد شد.

 تردد زیاد

برای مکان های پرتردد، خصوصا اگر سایز کاشی و سرامیک زیاد باشد، لازم است از متریالی با کیفیت بالا جهت چسباندن پوشش‌ ها استفاده شود. در جاهای شلوغ استفاده از ملات، قدرت کافی برای نگهداری سرامیک‌ ها را ندارد و اگر از محصولات جدید و قدرتمندی همچون چسب کاشی استفاده نشود، بارها مجبور به تعمیر سرامیک کف خواهیم بود.

 عدم بندکشی کاشی و سرامیک

بندکشی اگر به طرز صحیحی انجام شود، موجب آب‌ بندی درزها خواهد شد. درزها در کاشی‌ کاری از اهمیت زیادی برخوردار هستند و اگر از متریال مناسب برای پوشاندن آن ‌ها استفاده نشود، علاوه بر این که کاشی ‌ها و سرامیک‌ ها در لبه ‌ها به ‌خوبی متصل نمی ‌شوند، آب و شوینده ‌ها به راحتی به درون نفوذ کرده و به ‌تدریج باعث کاهش چسبندگی می شود.

 تردد روی کاشی و سرامیک تازه نصب‌شده

بعد از نصب کاشی و سرامیک بلافاصله نباید بهره ‌برداری صورت گیرد و حداقل 24 ساعت باید به کاشی استراحت داد. در اثر تردد زودهنگام، ملات یا چسب زیر سرامیک جابه‌جا می ‌شود و به دلیل از بین رفتن تقارن، چسبندگی در همه نقاط پنل یکسان نیست. این اتفاق بعدها باعث خالی شدن زیر کار و لق شدن کاشی و سرامیک می ‌گردد.

 عدم استفاده از چسب کاشی و نگهدارنده مناسب

نسل جدید کاشی و سرامیک که از نوع پرسلان هستند، درصد جذب آب بسیار کمی دارند که باعث می‌ شود، به خوبی به ملات نچسبند. به همین علت اگر از نگهدارنده ‌های قوی همچون چسب کاشی برای نصب این محصولات استفاده نشود، احتمال کنده شدن کاشی و سرامیک بالا می ‌رود.

به طور کلی برای نصب و بندکشی پنل ‌ها در انواع و ابعاد مختلف، استفاده از محصولات نوین و قدرتمند، تضمین بیشتری دارد و در آینده شما را از پرداخت هزینه مجدد جهت تعمیر سرامیک کف و تعمیر لقی کاشی بی‌ نیاز خواهد کرد.

 تغییرات درجه حرارت

از آن جایی که میزان انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما، بین کاشی و ملات یکسان نیست، ممکن است در اثر تغییرات آب ‌و هوایی به راحتی از هم جدا ‌می شوند.

 کافی نبودن ضخامت ملات

یکی از دلایل عمده لق شدن کاشی و سرامیک، ضخامت کم ملات است. برای جلوگیری از این اتفاق به خصوص در قسمت‌ های لوله ‌کشی‌ شده و یا سیستم ‌های گرمایش از کف، به چندین لایه سیمان ‌کاری نیاز داریم.

 عدم مهارت کاشی ‌کار در نصب کاشی

لق شدن کاشی و شل شدن سرامیک بیشتر در اثر کاشی ‌کاری و سرامیک کاری غیراصولی اتفاق می‌ افتد. یک نصاب ماهر ضمن داشتن تسلط کافی در زمینه ‌های ترازبندی، نصب، بندکشی و … وظیفه دارد همواره بهترین و مرغوب‌ ترین مصالح را به کارفرما معرفی کند؛

زیرا استفاده از محصولات نوین که مزایای بسیار خوبی به لحاظ انعطاف‌ پذیری، قدرت چسبندگی و … نسبت به ملات دارند، تا حد زیادی از لق شدن و کنده شدن کاشی و سرامیک و آسیب‌ های بعدی پیشگیری می‌ کند.

 

بیشتر بخوانید: ملات باتارد چیست

طریقه ی تعمیر لقی کاشی و سرامیک

طریقه ی تعمیر لقی کاشی و سرامیک

برای سفارش بهترین چسب های مخصوص کاشی و سرامیک همین حالا با شماره 09127511808 تماس حاصل کنید.

جهت تعمیر کاشی و سرامیک لق‌ شده و لق گیری آن می ‌توان به ترتیب زیر عمل کرد:

خارج کردن کاشی یا سرامیک لق‌ شده

ابتدا کاشی و سرامیک لق‌ شده را با روش مناسبی از محل خود خارج می ‌کنیم. اگر پنل مورد نظر سالم است باید دقت کنید تا حین جدا شدن، دچار شکستگی نشود. برای این کار باید درز دورتادور کاشی یا سرامیک با ابزارهایی همچون فرز یا کاردک و فرچه به طور کامل از مواد بندکشی قبلی خالی گردد. سپس می‌ توان از یک مکش (قاپک) برای خارج کردن پنل از محل خود استفاده کرد.

تمیز کردن محل اتصال و استفاده از چسب یا ملات تازه

در مرحله بعدی باید مقداری از ملات قبلی تراشیده و محل اتصال تمیز گردد تا فضای لازم جهت ریختن چسب یا ملات تازه ایجاد شود. حال می‌ توان از ملات، چسب کاشی و یا ترکیب چسب بتن و سیمان در محل نصب استفاده کرد.

قرار دادن کاشی یا سرامیک در محل نصب

کاشی را در جای خود قرار داده و با چکش پلاستیکی و یا چکش ویبره به آن ضربه وارد می‌ کنیم تا ضمن ایجاد چسبندگی کامل، همتراز با سطح گردد.

سپس با موادی همچون پودر بندکشی، دور تا دور آن را درزگیری می‌ کنیم. با پاک کردن مواد اضافی و تمیز کردن سطح کاشی یا سرامیک، عملیات لق ‌گیری به پایان می یابد. به یاد داشته باشید تا 24 ساعت نباید روی پنل‌ های تعمیر شده، تردد انجام شود.

تعمیر شل شدن کاشی و سرامیک

در نگاه اول لق شدن یک یا چند کاشی و سرامیک در خانه ممکن است خیلی مهم نباشد؛ اما اگر تجربه این اتفاق را داشته باشید حتما می ‌دانید که وجود کاشی و سرامیک لق، تا چه اندازه در ظاهر سطوح تأثیر منفی بر جای می‌ گذارد.

از طرفی مراجعه به یک استادکار در چنین شرایطی ممکن است خیلی اقتصادی نباشد. خوشبختانه روش ساده ‌تری وجود دارد که در مواقع لق شدن کاشی و سرامیک در خانه می ‌توانید انجام دهید. برای این کار به مواد و وسایل زیر نیاز دارید:

چسب بتن

دریل

وزنه

گان

اسفنج و صابون

طریقه انجام کار:

ابتدا با دریل در چهار طرف کاشی و روی درزها، سوراخ ایجاد کنید و ضایعات را با جاروبرقی تمیز نمایید. عمق 2 سانت برای این سوراخ‌ ها کافی است و مراقب باشید که به کف اصلی نرسید.

چسب بتن را پس از آماده ‌سازی در گان ریخته و داخل منافذ را با آن پر کنید. سپس وزنه‌ ها را روی سطح سرامیک قرار دهید. با این کار کمی از چسب بیرون می ‌زند که می ‌توانید با اسفنج و صابون آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: انواع ملات‌ آماده آب بند

چگونه از لق و شل شدن سرامیک و کاشی پیشگیری کنیم؟

چگونه از لق و شل شدن سرامیک و کاشی پیشگیری کنیم

کاشی و سرامیک جزو مقاوم ‌ترین متریال پوششی در کلیه سطوح و در اماکن مختلف به حساب می‌ آیند. این محصولات پیوسته در معرض رطوبت، سایش، فشار، رفت‌ و آمد، یخ ‌زدگی، مواد شیمیایی همچون شوینده ‌ها و … قرار دارند.

موادی همچون ملات و دوغاب که در روش سنتی به‌ تنهایی برای نصب و بندکشی این پنل‌ ها استفاده می ‌شوند، مقاومت کافی در برابر عوامل مخرب را ندارند و به تدریج دچار خوردگی و ترک هایی می ‌شوند. همین اتفاق باعث لق ‌‌شدگی، ترک و شکستگی در مصالح پوششی خواهد شد و در صورت گسترش آسیب‌ ها، می ‌تواند خسارت زیادی به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

همانطور که خواندید یکی از این دلایل اصلی لق شدن کاشی و سرامیک، ضعف ملات و روش‌ های سنتی نصب هستند که مصالح را در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌ پذیر می ‌سازند. برای مثال ضعف ملات در برابر انقباض و انبساط و عدم انعطاف ‌پذیری متریال بندکشی، موجب ترک خوردگی، نفوذ مایعات و در نهایت آسیب به مصالح پوششی می‌ شود.

خوشبختانه امروزه محصولات جدید با خواص بهبودیافته تولید و در بازار عرضه می‌شوند که مشکلات مواد قدیمی را ندارند. استفاده از مصالح نوین و نگهدارنده‌هایی با چسبندگی بالا و خواص مطلوب می‌تواند مانع لق شدن مصالح تا پایان عمر ساختمان گردد و از هدررفت سرمایه‌ای قابل توجه جهت تعمیر لقی کاشی و سرامیک جلوگیری کند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا