×

ملات باتارد چیست و چه کاربردهایی دارد؟ - پاورمیکس

ملات باتارد یک عنوان فرانسوی است که در ایران با نام ملات حرامزاده نیز شناخته می شود.

ملات باتارد چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

ملات باتارد چیست؟

 
ملات باتارد یک عنوان فرانسوی است که در ایران با نام ملات حرامزاده نیز شناخته می شود. طرح اختلاط ملات باتارد با اجزای اصلی ریزدانه های ماسه یا ماسه معمولی، آهک و سیمان می باشد. ملات باتارد یا ملات ماسه سیمان آهک با نسبت های متفاوتی از مواد تشکیل دهنده خود تشکیل شده و مورد استفاده قرار می گیرند که رایج ترین نوع آن ها درنسبت 1.1.6 ارائه می شود و در آن یک حجم سیمان، یک حجم آهک و شش حجم ماسه همراه با آب مورد مخلوط می کنند.
 
مقاله آموزشی:  پودر بندکشی آجر نما  
 
 
ملات آماده 
 
البته نسبت های دیگری نظیر 1.2.9 و 1.2.12 هم در دسترس می باشند که در مصارف کم اهمیت تر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آهک در ملات باتارد باعث شده است تا نفوذ آب در آن تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند. اگر می خواهید نفوذ آب را کم تر کنید ، می توانید مقدار آهک را در مواد تشکیل دهنده ملات باتارد بیشتر کنید. به همین علت، ملات باتارد در فضاهای نمناک، رطوبت زده و در معرض تماس با آب استفاده می شود. از ملات حرامزاده یا باتارد می توانید هم در پوشش سطوح داخلی و خارجی ساختمان استفاده کنید.
 
مقاله آموزشی:  پودر بندکشی ضد اسید  

 روش تهیه ملات باتارد

 
ملات باتارد یا حرامزاده را با نسبت های معین اما متفاوتی تهیه می کنند اما تا الان رایج ترین نسبت مواد تشکیل دهنده آن نسبت 6.1.1 می باشد. در این طرز تهیه ملات باتارد ،نسبت حجم ماسه 6 واحد بوده و سایر مواد یعنی سیمان و آهک دارای 1 واحد می باشند. در صورت افزودن مقدار سیمان، همان قدر به مقدار آهک اضافه کنید تا از کارایی ملات باتارد شما کم نشود. استفاده از آهک در این نوع از ملات های ساختمان باعث شده است تا هزینه تهیه ملات باتارد کم تر باشد در نتیجه استفاده از آن در ساختمان سازی بسیار به صرفه خواهد بود.
 

 طرح اختلاط ملات باتارد در 5 گام ساده

 
ملات باتارد 
 
گام اول: ماسه را الک کنید ماسه ای که دارید را الک کنید تا ناخالصی های آن جدا شوند و تنها بخش مناسب آن باقی بماند. برای در نظر گرفتن واحد مناسب مورد نیاز برای هر کدام از مواد تشکیل دهنده ملات باتارد خود، یک سطل مانند شکل بالا در نظر داشته باشید تا مقدار مشخصی از ماسه را درون الک بریزید. این مقدار 6 واحد خواهد بود. البته این تعداد می تواند متناسب با مقدار آهک و سیمان شما تغییر کند.

گام دوم: اندازه گیری کنید سعی داشته باشید مقدار ماسه را متناسب و به اندازه انتخاب کنید چرا که می تواند باعث انعطاف پذیری و یکدستی ملات باتارد شما شود. اگر در روش تهیه ملات باتارد از مقدار کم تری ماسه استفاده کنید، ملات ساختمانی شما ناپایدار شده و زودتر خشک خواهد شد.
 
 گام سوم: اندازه گیری مقدار سیمان سطلی که برای اندازه گیری مقدار ماسه در نظر گرفته بودید ، مقدار سیمان مورد نیاز در تهیه ملات باتاردخود را نیز مشخص کنید. مقدار بیشتر سیمان مقاوت ملات شما را افزایش می دهد اما در عین حال می تواند باعث زودتر خشک شدن آن شود. در مهیا کردن ملاتحرامزاده حجم ماده پرکننده ملات نباید کمتر از 3 برابر حجم ماده چسباننده باشد. چرا که در این مواقع ملات پس از به کارگیری جمع شده و ترک می خورد.
 
 گام چهارم: از سیمان پرتلند استفاده کنید در طرح اختلاط ملات باتارد سعی کنید از سیمان پرتلند استفاده کنید تا ملاتی ساختمان سازی شما بهترین کارایی را داشته باشد.
 
 گام پنجم: اضافه کردن آهک در طرز تهیه ملات باتارددر این مرحله هم با توجه به مقداری که مشخص کرده اید، آهک را به ملات باتارد خود اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید و مخلوط را با آب کاملا میکس کنید ملات باتارد شما آماده است.
 
مقاله آموزشی:  پودر بندکشی پلیمری چیست؟  
 

 نکاتی مهم که باید در روش تهیه ملات باتارد در نظر بگیرید:

 
همچنان که افزودن ماده آهک ارزان قیمت و مناسب کارایی ملات از مزایای تهیه ملات به شمار می رود، افزودن بیش از حد مجاز آن باعث می شود تا ملات کارایی لازم را نداشته باشد. ملات با پوک شدن، ترک خوردگی و شکنندگی در برابر افزایش مقدار آهک واکنش می دهد. و استفاده از ماده آهک باعث می شود تا ملات خوبی داشته باشیم در مقابل با مقاومت فشاری کمتری مواجه خواهیم شد. هرچه ماده آهک بیشتر شود مقاومت فشاری ملات کمتر می شود.
 
ملات آماده 
 
امروزه نسبت های دیگر این نوع ملات را هم بهکار می گیرند اما استفاده از سایر نسبت ها به دلیل رایج نبودن کم می باشد. از نسبت های دیگر این نوع ملات می توان به نسبت های 9.2.1 و 12.3.1 اشاره کرد. نسبت های مذکور در امورات ساده تر، کم مصرف تر و یا به نوعی کم اهمیت تر استفاده می شود.
 
مقدار ماده پرکننده نباید کمتر از 3 برابر حجم ماده چسباننده باشد بهتر است در نظر گرفته شود. ملات باتارد تا یک ساعت پس از تهیه کردن قابل مصرف بوده و پس از آن کارایی خود را از دست می دهد. این نوع ملات پس از بهره گیری طی مدت زمان 2 روز سفت می شود.
 

 کاربرد ملات باتارد

 
باتارد مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار و رطوبت دارد و به همین علت برای محل های مرطوب مناسب است. اما باید توجه داشت که نسبت اخلاط آهک و مواد موجود در آن را باید با توجه به شرایط محیطی تغییر داد به این صورت که با افزایش رطوبت محیط ، مقدار آهک آن را افزایش می دهیم. آهک یک ماده معدنی تولید شده از کربنات کلسیم است که خاصیت ضد رطوبت مناسبی دارد. باتارد نباید خیلی شل یا سفت باشد بلکه حالت خمیری داشته و یک انتخاب عالی برای کف سازی و دیوار چینی است.
 
ملات آماده باتارد 
 

 کاربرد ملات باتارد در ساختمان سازی

 
ملات باتارد از آن نوع ملات هایی می باشد که برای مناطق دارای آب و هوای رطوبتی و نمناک مورد استفاده و مصرف قرار می گیرد. به همین علت دیگر کابرد ملات باتارد استفاده از آن در مجاری فاضلاب ها، منابع، مخازن و مجاری آب است. استفاده از ملات باتارد البته این روزها به علت پایین بودن هزینه خرید آهک بسیار بیشتر هم شده است چرا که به علت وجود آهک در آن، در مصرف ماسه صرفه جویی می شود. هرچه مقدار آهک را در ملات باتارد بیشتر کنید مقاوت و استحکام آن کمتر می شود.
 
ملات آماده باتارد 

 استفاده از آهک در ملات باتارد:

 
1)نفوذپذیری آب در ملات باتارد نسبت به ملات ماسه ـ سیمان کمتر شود.

2)خمیری بودن ملات باتارد نسبت به مات ماسه و سیمان بیشتر است و از ترک‌ خوردگی آن جلوگیری خواهد کرد.

3)با خاک موجود در ماسه ملات ترکیب می شود و از اثر نامطلوب آن در ملات باتارد جلوگیری خواهد کرد.

4)در مصرف سیمان صرفه‌ جویی خواهد شد.

5)قابلیت نگهداری آب ملات افزایش چیدا کرده و ملات کارپذیرتر می شود.

6)ظرفیت حمل ماسه در ملات افزایش پیدا می کند.

7)پرداخت ملات باتارد در قشرهای نازک نسبت به ملات ماسه و سیمان بهتر انجام می شود.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا