×

آشنایی با سیمان نسوز و ویژگی های آن - پاورمیکس

در سیمان نسوز که سیمان پرآلومین نامیده می شود، ترکیبات آهک آلومینا جزء اصلی آن محسوب می شود. این سیمان از نظر ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبی از اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم، اکسید آلومینیوم، اکسید آهن و … می باشد.

آشنایی با سیمان نسوز و ویژگی های آن

سیمان نسوز چیست؟

در سیمان نسوز که سیمان پرآلومین نامیده می شود، ترکیبات آهک آلومینا جزء اصلی آن محسوب می شود. این سیمان از نظر ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبی از اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم، اکسید آلومینیوم، اکسید آهن و … می باشد.

سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز در صورت ترکیب با آب و مجاورت با هوا سخت شده و مقاومت آن بالا می رود. دلیل این کار آلومینو سیلیکات کلسیم در سیمان است که بعد از ترکیب با آب هیدرات های آلومینات کلسیم ایجاد می کند و قابلیت سخت شدگی سیمان را تقویت می کند.

سیمان نسوز به مقدار خیلی کم به چسباننده هایی مثل سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیرش آن را بالا ببرد. رنگ این سیمان از اکسید آهن موجود در آن ناشی می شود. اگر مقدار اکسید آهن سیمان بالا باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره است و اگر مقدار آن کم باشد رنگ سیمان از قهوه ای تا خاکستری روشن می باشد.

بیشتر بخوانید: بلوک سبک پوکه ای چیست؟

اجزای اصلی سیمان نسوز

آهک آلومینا

اکسید کلسیم

اکسید آلومینیوم

اکسید آهن

خواص شیمیایی سیمان نسوز

آلومینا-سیلیکات در این نوع سیمان ساختمانی، در ترکیب با مولکول های آب، هیدرات آلومینات-کلسیم ایجاد می کند و مقاومت،  سخت شدن و چسبندگی سیمان به سایر مواد را افزایش می دهد. افزایش مقدار ترکیبات آزبست یکی دیگر از عوامل افزایش قدرت چسبندگی و تنظیم سرعت سخت شدن این نوع سیمان است. رنگ این سیمان در مقایسه با دیگر سیمان های ساختمانی از نسبتا روشن و در محدوده خاکستری تیره تا قهوه ای خواهد بود.

ویژگی های سیمان نسوز

ویژگی های سیمان نسوز

مدت زمان گیرش این سیمان مثل سیمان پرتلند معمولی است ولی زودتر سخت می شود.

بتن سیمان نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.

سیمان نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده از قبیل آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.

بتنی که از سیمان نسوز ساخته می شود استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد، به همین خاطر از آن برای کفپوش سالن های صنعتی استفاده می شود.

محصول جدید: قیمت پودر بندکشی قرمز

انواع سیمان نسوز:

انواع سیمان نسوز

سیمان نسوز کم آهن

جزء اصلی تشکیل دهنده سیمان IRC-50 ‌ترکیبات کلسیم آلومینا است. درصد کم اکسید آهن در این سیمان باعث می ¬‌شود که در مقابل مونوکسید کربن مقاوم باشد.

به خاطر ویژگی های خوبی که این نوع سیمان دارد، نصب آن با تمامی انواع روش‌ ها، قالب گیری و روش پاشیدن امکان پذیر است.

این محصول در جاهایی کاربرد دارد که به سخت شدن سریع سیمان و کارایی مکانیکی عالی نیاز باشد. سیمان نسوز کم آهن در برابر اسید سولفوریک بیوژنیک مقاومت قابل قبولی دارد.

سیمان نسوز فوندو

انقباضات بتن سیمان فوندو مشابه سیمان پرتلند است ولی وجه تمایز بین این دو این است که این انقباض ها در سیمان فوندو سریع تر اتفاق می افتد و شیارهایی با فاصله های کمتر ایجاد می شود.

این سیمان ضد اسید نیست ولی در محیط های اسیدی و خورنده عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. از بتن این سیمان در شبکه های فاضلاب و محیط هایی که در تماس مستقیم با آب قرار دارند، استفاده می شود.

مراحل تولید سیمان پرآلومین

برای تولید این نوع سیمان، سنگ آهک را با میزان مساوی بوکسیت ترکیب می کنند، موادی که دارای آهن و سیلیس هستند به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را در کوره حرارت می دهند. در این حالت تمام مواد اولیه ذوب شده از کوره خارج شده و در سینی ریخته و سرد می شوند.

این مواد که به صورت ورقه های شیشه ای سرد شده اند وارد دستگاه خردکن شده و به قطعات کوچکی به نام کلینکر تبدیل می شوند. کلینکر به آسیاب رفته و پودر می شود. این فرآیند سیمان پر آلومین است که رنگی تیره دارد.

بتن سیمان نسوز

بتنی که از این سیمان ساخته می شود با توجه به نوع سنگدانه های بتن و ترکیب سیمان خاصیت ضد حریق دارد. سیمان نسوز در هنگام سخت شدن هیدروکسید کلسیم ایجاد نمی کند به همین خاطر تا دمای ۱۹۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت از خود نشان می دهد.

در صورت استفاده از بتن در دمای پایین مقدار سیمان نسوزی که به کار می رود تقریبا زیاد و حدود ۳۰ درصد وزنی است ولی اگر بتن برای درجه حرارت بالا استفاده شود میزان سیمان کمتر و حدود ۱۰ درصد وزنی است.

کاربرد سیمان نسوز

کاربرد سیمان نسوز

تجهیزات زباله سوز

ساخت انواع دودکش

ساخت کف و دیواره کوره

ساخت کوره های تناوبی و تونلی

خشک کن و پیش گرم کوره های سیمان

تهیه گرانیت مصنوعی به منظور استفاده در کف و یا ساخت مجسمه

اجرای خطوط برق از زمین و زیر زمین

استفاده در سردخانه ها و مناطق سردسیر

اجرای فونداسیون در زمین های سولفاته و باتلاقی

استفاده در صنایع دریایی و زیر دریایی

مخازن مواد شیمیایی و خورنده

کف واگن صنایع سرامیک و آجر

پتروشیمی ها و صنایع پلیمری

استفاده در صنایع ریخته گری

راه سازی و تعمیرات راه

تعمیر آب بندها و قفل کانال ها

بیشتر بخوانید: آشنایی با آب بندی استخر

مزایای کاربردی سیمان نسوز

از این سیمان برای محکم کردن آجرها و ایجاد ساختار مورد نظر استفاده می شود. در مقایسه با ملات معمولی، ویژگی ترمودینامیکی این سیمان بهبود یافته است و آن را به عنوان یک مصالح یا چسب عالی برای آجر نسوز تبدیل می کند. این سیمان محبوبیت زیادی پیدا کرده است و تاریخ ثابت کرده است که در واقع ایمن تر و موثرتر از ملات سنتی است. به همین خاطر بناها با استفاده از  سیمان نسوز ساختمان های ایمن تری می سازند.

نصب این سیمان سریع تر انجام می شود، با کدهای استاندارد کارآمدتر مطابقت دارد و آماده سازی آن آسان تر از ملات معمولی است. شما می توانید یک سیمان نسوز پیش مخلوط را برای استفاده در کارهای خانگی معمولی تهیه کنید. اگر قصد دارید سازه ای بسازید که در معرض دمای بالا قرار گیرد استفاده از سیمان و آجر نسوز یک روش عالی برای رسیدن به این هدف است.

آجر و ملات معمولی هیچ مقاومت ذاتی در برابر درجه حرارت بالا ندارند و اگر در معرض دمای بالای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت قرار گیرند به سرعت تجزیه  و خراب می شوند و خرد می شوند. آتش سوزی باعث نمی شود دیوارهای شما بلافاصله خراب شوند طول عمر تخمینی آن ها واقعی نیست. آجر و ملات معمولی در نهایت تحت دماهای بالا خراب می شوند، استفاده از آن ها ایمن نیست.

چگونه سیمان نسوز را مخلوط کنیم؟

مقدار دقیق آب را محاسبه ، اندازه گیری و یا وزن کنید.

آب را مستقیما از شیلنگ آب اضافه نکنید.

برای مدت معینی مخلوط شود.

در مخلوط کن پارو یا با دست به شدت قاطی کنید.

تفاوت سیمان نسوز با ملات نسوز 

از ملات نسوز برای آجرهای نسوز (مخلوط با آب یا مایعات دیگر) استفاده می شود. ملات نسوز هیدرولیکی ترکیبی است که از سیمان و سنگدانه های خاص مهندسی شده است و به ملات ویژگی های حرارتی و دمایی  منحصر به فردی برای استفاده در دمای بالا مثل دودکش ها، کوره ها، کباب پزها و کوره های پیتزا می دهد.

شرایط نگهداری سیمان های نسوز

شرایط نگهداری سیمان های نسوز

بسته بندی انواع این سیمان ها متناسب با خصوصیات فیزیکی و خواص شیمیایی این محصول انجام می شود و برای جلوگیری از واکنش سیمان با رطوبت محیط، از کیسه های چند لایه و محکم برای بسته بندی این محصول ساختمانی استفاده می شود. 

مخلوط آماده شده را در محل خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و به منظور افزایش ماندگاری سیمان، حفظ طبیعت شیمیایی و دوام بالای محصول، آن را با فاصله مناسب از سطح زمین نگه دارید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا