×

ملات سیمان بدون ماسه - پاورمیکس

به طور کلی در ساخت ملات مورد استفاده در ساخت و ساز ها از سیمان استفاده می شود و می توان گفت سیمان عضو جدانشدنی در ملات های ساختمانی است که به دلیل دارا بودن استحکام پس از خشک شدن از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است.

ملات سیمان بدون ماسه

به طور کلی در ساخت ملات مورد استفاده در ساخت و ساز ها از سیمان استفاده می شود و می توان گفت سیمان عضو جدانشدنی در ملات های ساختمانی است که به دلیل دارا بودن استحکام پس از خشک شدن از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. در ساخت همه ملات ها، به ویژه ملات سیمان بدون ماسه نیازمند وسایلی هستیم که کار را برای ما آسان تر نموده این ابزار یا وسایل عبارتند از بیل، ماله، کمچه و استانبولی که هر کدام کاربرد خود را دارا هستند.

برای مثال استانبولی از جمله ظروف آهنی ملات سازی است که هم برای در بر گرفتن مواد هنگام سر هم سازی دیوار برای دسترسی بهتر به ملات به کار می رود و هم هنگام مخلوط کردن مواد ملات در مقادیر کمتر از حد انتظار از آن استفاده می شود.

فروش ویژه محلول پاک کننده 10 لیتری شوره و سیمان

ملات سیمان بدون ماسه

زمانی که صرف ساخت ملات می شود دارای حداکثر و حداقل زمان است که ماکزیمم آن 10 دقیقه و مینیمم آن 3 دقیقه می باشد. برای این که مدت زمان بهینه ای را صرف چنین کاری کنید، پیشنهاد می شود قبل از مخلوط سازی مواد حتما آن ها را اندازه گیری و از پیمانه صحیح استفاده کنید چرا که بیشتر افراد از بیل و کمچه برای اندازه گیری استفاده می کنند. نکته دیگر استفاده از وسایل مکانیکی است که با سرعت بیشتری کار شما را انجام می دهد. 

بیشتر بخوانید: چسب آجر چیست؟

کاربرد های ملات سیمان بدون ماسه

ملات سیمانی بدون ماسه یکی از ملات های مصرفی در کشور های صنعتی است. این ملات بیشتر در بنایی هایی که مقاومت کمتری دارند مورد استفاده شده و در حجم انبوهی تولید می شود تا نیاز این کشور ها را نسبت به مصارف بالایشان تامین کنند. در ملات سیمان بدون ماسه یا ملات آماده بنایی سیمان از مواد پر کننده ای با اثر کمتر و سیمان پرتلند معمولی استفاده می شود.

کاربرد های ملات سیمان بدون ماسه

منظور از مواد یا جسم پر کننده مواد افزودنی حباب ساز و مواد دافع آب و مرطوب کننده می باشد. سیمان در این ملات نقش ماده چسبنده ای را دارد که سبب اتصال خود با دیگر اجزا و قطعات ساختمانی می شود. این ماده متشکل از ذرات محکم و یکپارچه ای است که از ترکیباتی چون مصالح آهکی و اکسید های معدنی ساخته و تولید می گردد.

ساخت و پیدایش اولین نوع سیمان به زمان پیش از میلاد باز می گردد مادامی که مردم توانستند با پخت خاک رس و آهک سبب پیدایش ماده ای شدند سپس آن را خشک و خورد کرده و به مصرف رسانند و نام آن را به دلیل پیدایشش در جزیره ای در انگلیس به نام پرتلند، سیمان پرتلند نهادند.

امروزه یکی از ارکان اصلی در ساخت ملات در هر کاربردی، سیمان است و تصور ملاتی بدون وجود سیمان غیر قابل باور است چرا که وجود سیمان در هر سازه ای سبب پیدایش بنایی مستحکم و استوار می باشد با این حال سیمان مصرفی در هر ملات به ویژه ملات سیمان بدون ماسه تفاوت داشته و در انتخاب نوع سیمان با انواع زیادی از آن روبرو خواهیم شد. سیمان های زیادی در بازار موجود می باشد اما می توان به سیمان های پرکاربردی چون سیمان پرتلند، سیمان پوزولان، سیمان آمیخته و سیمان سفید و رنگی اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با موزاییک پلیمری و کاربردهای آن

انواع سیمان مصرفی ملات سیمان بدون ماسه

انواع سیمان مصرفی ملات سیمان بدون ماسه

انواع سیمان مصرفی ملات سیمان بدون ماسه عبارتند از:

سیمان پرتلند از سیمان های پر کاربرد هیدرولیکی است که از پودر شدن کانی های سیلیکاتی و آلومینیومی به وجود می آید. این کانی ها سبب استحکام سیلیکاتی هر چه تمام تر ملات سیمان بدون ماسه شما می گردد. سیمان پرتلند که به سیمان دیرگیر مشهور است دارای گرمازایی کمتری نسبت به سایر سیمان ها می باشد. این نوع سیمان در بتن ریزی یا به اصطلاح سد سازی های نسبتا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی دیگر آن داشتن مقاومت در برابر سولفات است که اهمیت وجود آن را در ساز های دریایی بالا می برد از این رو به آن ضد سولفات نیز می گویند.

سیمان پوزولانی نوع دیگر از سیمان است که خود به تنهایی قابل استفاده نبوده و نیاز مند عضوی دیگر برای ساخت ملات است. این سیمان از چسبندگی کمتری برخوردار است و در دمای محیط طی انجام واکنشی شیمیایی توسط کلسیم هیدروکسید سبب پیدایش ترکیباتی سیمانی می شود که گاها کند تر از سایر سیمان ها به مقاومت اولیه می رسد اما با این حال هنگام رسیدن به مقاومت نهایی، از مقاومت برابر و حتی بیشتر سیمان پرتلند و حتی بتن برخوردار است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا