×

تاریخچه ملات خشک آماده - پاورمیکس

⚜️ملات آماده⚜️ملات یکی از مصالح قدیمی و سنتی است، ملات خشک آماده از حدود ۵۰ سال پیش در اکثر کشورهای دنیا تولید و در سطح بسیار گسترده مورد مصرف قرار گرفته است.

تاریخچه ملات خشک آماده

 
ملات یکی از مصالح قدیمی و سنتی است، ملات خشک آماده از حدود ۵۰ سال پیش در اکثر کشورهای دنیا تولید و در سطح بسیار گسترده مورد مصرف قرار گرفته است. مخصوصا ملات های خشکی که خواص شان با استفاده از پلیمر ها، بهبود داده شده و اصلاح گردیده اند. به کارگیری حتی مقدار کمی از پودرهای پلیمری در ملات خشک، میتواند خواص جدیدی را به آن ببخشد و کیفیت آنرا بهبود بخشد. 
 
انواع پودر بندکشی به همراه کاربرد و طریقه ی استفاده از آن 
 
ملات خشک آماده 
 
نیاز به بازسازی خرابی های جنگ جهانی دوم در آلمان، باعث شد که متخصصان ، به فکر استفاده از ملات های بهتری جهت استفاده در ساخت و ساز افتاده و اقدام به بهبود خواص آن ها کنند. در ملات های سنتی که از ترکیب آب، سیمان و ماسه ساخته می شدند چسبندگی و پیوند، از طریق ایجاد درگیری مکانیکی بین لایه ها، ایجاد می شود، برای ایجاد این چسبندگی، از مصالح متخلل استفاده می گردید.
 
 

 تحول در ملات خشک آماده:

ملات سنتی دیگر جوابگوی نیاز آن زمان نبودند. پس از پایان دهه ۱۹۵۰ میلادی، استفاده از پلیمرهای مایع در ساخت ملات های ساختمانی به منظور ایجاد سطوح وسیع تری جهت ایجاد پیوند بهتر بین مصالح رایج شد، اما امکان بروز اشتباه و خطا در نحوه ترکیب مواد تشکیل دهنده ملات وجود داشت. تبدیل حالت ملات از وضعیت سنتی به حالت خشک در سال 1957، از آلمان آغاز شد، زمانی که شرکت wacker برای تولید پلیمرهای باز پراکنده که قبلا فقط به صورت مایع تولید می شدند، آن ها را به شکل پودر درآورد.
 
پس از افزایش تقاضا برای ساخت و ساز، سادگی، کارایی و قابلیت اعتماد بالای این نوع ملات، موجب رونق گرفتن تولید این نوع مصالح ساختمانی شد. کارکردن با مخلوط های خشک، بسیار آسان بود، تنها لازم بود در کارگاه (محل ساخت و ساز) با مقدار مشخصی آب مخلوط شوند و مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق صرفه جویی اقتصادی بدست می آمد.
 
ملات آماده 
 
انجام آزمایش های موفق شرکت wacker در زمینه ساخت ملات های خشک پودری، طرح ساخت کارخانه تولید پودرهای پلیمری باز پراکنده با ظرفیت تولید ماهانه 100 تن، در سال 1958 به تصویب رسید. ملات های چسباننده در ساختمان برای اولین بار به صورت ماده ای یک جزئی که فقط باید با مقدار کمی آب ترکیب می شد، وارد بازار شد. پلیمرهای مورد استفاده در این ملات خشک عبارتند از وینیل استات/اتیلن کوپلیمر. به دلیل این  که بعد از اضافه شدن آب، ذرات این پلیمر دارای این قابلیت بودند که مجددا پراکنده شوند، به نام پودرهای پلیمری باز پراکنده معرفی شدند.
 

این پلیمر ها پس از گیرش، با ایجاد پل های قابل انعطاف، ذرات شکننده و صلب سنگدانه ای را به خوبی به یکدیگر پیوند می دهند. این پل های پلیمری باعث افزایش انعطاف پذیری  سیستم می شوند. امکان ایجاد خصوصیات دیگری را در ملات فراهم می آورند، از جمله :تیکسوتروپی، خود ترازی، روان سازی و آب گریزی. این خواص در ساخت و ساز کشورهای صنعتی، مورد توجه بوده است در حال حاضر هم تقاضا در کشورهای اروپایی و بازار های عربی و آسیایی زیاد است.

 

 تاریخچه ملات خشک در ایران:

 
تاریخچه استفاده از ملات و شفته آهکی در ایران به حدود ۵۰۰۰ سال قبل بر میگردد، آثار کشف شده در نوشیجان همدان، گورهای تاریخی چمباتمه یی تپه حسنلو، قسمت هایی از کف کاخ تخت جمشید، نمونه هایی از کاربرد ملات آهکی در ایران می باشد. یونانیان و رومیان، پختن آهک را از ایرانیان آموخته اند.
 
انواع ملات آماده 
 
ایرانیان باستان با گل آهک که شامل آهک و خاک رس بوده، ملات آبی تهیه می کردند که در ساختن بنادر و کارهای دریایی مورد استفاده قرار می گرفته است. ملات ساروج از ابداعات ایرانیان است، که آمیخته ای از آهک شکفته، خاکستر، ماسه، الیاف طبیعی بوده است. ساروج اولین گام ایرانیان برای ساخت ملات های آبی بوده است.
 
دسته بندی پودر بندکشی 
 

 تاریخچه ملات خشک در جهان:

 
ملات های دارای گچ و ماسه، در کشور مصر در حدود ۲۶۹۰ سال قبل از میلاد استفاده شده است. در رم و یونان باستان، ملات ها از مواد گوناگونی مثل آهک پخته،توف آتشفشانی و ماسه  تولید شدند. ملات اولین ساختمان هایی که در شمال آمریکا ساخته شد. از یک فرآورده نسبتا سستی از آهک و ماسه بود.
 
استفاده از سیمان پرتلند در ملات، در قرن بیستم رایج شد و منجر به افزایش مقاومت ملات، چه زمانی که به تنهایی استفاده می شد و چه زمانی که در ترکیب با آهک استفاده می شد، گردید. ملات های جدید نیز عموما از سیمان پرتلند و آهک هیدراته، یا سیمان بنایی و یا سیمان ملات ساخته می شوند.
 

 استقبال کشورهای اروپایی و آسیایی از ملات خشک آماده در استفاده از آن چه میزان است ؟

 
در کشور انگلیس سال 1997 تقریبا 46 درصد از کل ملاتی که استفاده می شده ملات خشک آماده بوده است.این رقم در سال 2007 به حدود 78 درصد رسیده و این نشان دهنده ی رشد  میزان مصرف و کاربرد ملات خشک در این کشور است.در کشور روسیه استفاده 5 درصدی ملات خشک آماده در سال 2002 به استفاده 50 درصدی در سال 2005 رسید که تخمین زده می شود این میزان در سال 2010 به 10 برابر افزایش کند و حدود 4/8 میلیون تن مواد خشک تولید شود.
 
 پودر بندکشی پلیمری چیست؟
 

 ملات خشک آماده و پلیمر:

 
از سال ۱۹۵۰، به تدریج چسباننده های معدنی جای خود را از آهک و گچ به سیمان تغییر دادند، علت اصلی این کار، خواص مناسب و سهولت کار با سیمان پرتلند می باشد. سیمان و ماسه، اجزای اصلی ملات های کارگاهی هستند که در حالت سنتی به طور جداگانه به کارگاه انتقال داده شده و در نسبت های مناسب به صورت دستی با یکدیگر مخلوط شده و پس از افزودن آب ، ملات خمیری تازه جهت کاربرد مورد نظر، تهیه می شود.
 
عرضه تجهیزات تولید ملات خشک آماده و فن آوری های کاربردی دستگاه های آن در آلمان، باعث جایگزینی ملات های کارگاهی، توسط کارخانه های تولید ملات خشک آماده، به طور موثر شد. تولید ملات های خشک پیش بسته بندی شده، علاوه بر افزایش تولید و سرعت اجرا، سبب افزایش کیفیت، تنوع در فرآورده ها و امکان کنترل کیفیت می شوند. امروزه اصلاح تکنولوژی تولید ملات خشک آماده ، ملات های خشک پیشرفته ای برای تولید صنعتی، گسترش یافته و معرفی شده اند.
 
این فراورده ها می توانند دوام و پایایی ساختمان ها را بهبود داده و همچنین راه حل ساده ای برای بعضی از مشکلات ساختمانی محسوب شوند. کاربردهای این ملات های خشک آماده پیشرفته و سیستم های مکمل آن ها (مثل(EIFS،کاملا سازگار و به طور کلی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند.
 

 مقایسه مزایا و معایب ملات خشک آماده و روش های سنتی اختلاط کارگاهی:

 
در روش سنتی اختلاط کارگاهی شن، ماسه، سیمان به صورت جداگانه خریداری شده و در گوشه ای از کارگاه بصورت دستی و کاملا غیر اصولی با آب مخلوط شده و در ساخت بنا مورد استفاده قرار میگیرد.

معایب روش سنتی اختلاط کارگاهی:

 
 ·عدم نظارت بر مصالح مورد استفاده

·پرت مصالح خطای نیروی انسانی

·سرعت پایین اجرا

·آلودگی محیط زیست

·مشکلات دپو و نگهداری مواد و مصالح

·هزینه پرسنلی بالا

·کیفیت و عمر پایین بتن

·عدم ساخت بتون و ملات ویژه برای بخشهای مختلف بنا

·محدودیت در آزمایش نمونه های اجرا شده
 

 ملات خشک آماده:

ملات خشک آماده Dry Mix)، Ready Mix Mortar، (Dry Mortar  به جز ملات های پایه گچی که از آن تحت نام های ملات پیش مخلوط شده یا ملات نیمه آماده نیز گفته می شود. ملات خشک در واقع شامل انواع اندودهای داخلی یا بیرونی ساختمان انواع ملات های بنایی کف سازی و کرم بندی می باشد که در کارخانه از توزین و اختلاط مواد و مصالح تشکیل دهنده به صورت خشک تهیه می شوند. استفاده از این ملات های خشک به دلیل سادگی و سهولت کاربرد موجب افزایش سرعت اجرا می شود.
 
ملات خشک آماده 
 

 مصالح تشکیل دهنده ملات‌های خشک آماده بسته به کاربرد شرایط از اجزای زیر تشکیل می شوند:

 
·انواع سیمان پرتلندو سیمان پرتلند سفید

·انواع سیمان‌های آمیخته (سیمان پرتلند پوزلانی، سیمان پر‌تلند پوزولانی ویژه، سیمان پرتلند سرباره‌ای،سیمان پرتلند ضد سولفات‌، سیمان بنایی، سیمان پرتلند آهکی و ...)

·انواع مواد افز‌ودنی معدنی (پوزولان‌های طبیعی و مصنوعی)

·آهک هیدارته

·انواع سنگدانه‌های طبیعی و مصنوعی شامل سبکدانه‌ها‌

·انواع مواد افزودنی شیمیایی شامل مواد پلمیری

·انواع فیلرها

·رنگدانه‌ها

·الیاف
 

 مزایای ملات خشک آماده:

 
·به طور کلی ملات های خشک فقط نیاز به حجم آب مشخصی دارند، افراد به راحتی قادر به استفاده از آن بوده و دیگر نیاز به آموزش خاص یا استفاده از مواد تکمیلی دیگر ندارند.

·افزایش سرعت اجرا

·کاهش پرت مصالح

·صرفه جویی درمصرف سیمان پرتلند

·اطمینان از کنترل کیفیت مصالح اولیه

·امکان کنترل کیفیت محصول نهایی (قبل از مصرف)

·چسبندگی بیشتر و بهتر به سطوح

·خواص مکانیکی بهبود یافتهدوام و خصوصیات بلند مدت بهبود یافته

·قابلیت تغییر شکل بیشتر و بهتر

·مقاومت بالاتر در برابر ضربه

·کارایی بهتر ملات

·کمک به حفظ محیط زیست به دلیل کاهش مخاطرات ناشی از حمل ونقل، سهولت در کار (سیستم یک جزئی است نه چند جزئی)

·هزینه کمتر برای نقل و انتقال و نگهداری و انبار کردن

·سهولت در دسترسی مصالح به صورت بسته بندی، قابلیت نگهداری طولانی مدت در انبار
 

 برتری ملات خشک آماده:

 
استفاده آسان و سریع
 
تولید در محیط کنترل‌شده و ابزار دقیق
 
موجود در حجم‌های موردنیاز
 
پایین آمدن پرتی مصالح
 
حمل‌ونقل آسان (کیسه و فله)
 
کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت
 
انطباق با انواع استانداردهای ملی و جهانی
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
کمال  (پنج شنبه 29 مهر 1400)
سلام پست خوبی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شرفی  (پنج شنبه 29 مهر 1400)
ملات خشک آماده واقعا کاربرد های بالایی داره
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ضیا  (پنج شنبه 29 مهر 1400)
تاریخچه ملات آماده بسیار جالب بود سپاس از شما
برگشت به بالا