×

نحوه استفاده صحیح از پودر بندکشی - پاور میکس

⚜️⚜️پودر بندکشی⚜️⚜️ در واقع محصولی سیمانی بوده که حاصل از مواد شیمیایی و پودرهای معدنی می‌باشد.

 طریقه استفاده صحیح از پودر بندکشی

پودر بندکشی چیست؟

 

پودر بندکشی⚜️⚜️ در واقع محصولی سیمانی بوده که حاصل از مواد شیمیایی و پودرهای معدنی می‌ باشد. با استفاده از این فرآورده می‌توان، ترک‌ها و درزهای ایجاد شده در اطراف کاشی و سرامیک را پر کرد و در انتهای کار به شکل یکدست و مستحکم در بین سرامیک، کاشی و یا سنگ جای می‌ گیرد. این محصول علاوه بر زیبایی به جهت غیر قابل نفوذ شدن و افزایش دوام و ماندگاری کاشی ها استفاده می شود.

 
پودر بندکشی چیست 
 
بهترین گزینه برای بندکشی درجه بندی کاشی و سرامیک، پرسلان ها، اسلب ها، آجرهای نما و دیگر روکش های سرامیکی استفاده از پودر بندکشی آماده ای است که توسط شرکت های سازنده پودر و چسب بندکشی ساخته می شوند. استفاده از این پودر بندکشی برای پر کردن حدفاصل میان روکش های ساختمانی می تواند مشکل کثیف شدن، شوره بستن و ترک خوردگی بندهای کاشی و سرامیک و آجر را به رفع کند.
 
مقاله آموزشی:  ملات چیست  
 
علاوه بر آن کیفیت، تنوع رنگ، چسبندگی فوق العاده و عدم ترک، سرعت اجرا و آماده سازی بال و الیاف مخصوص بند کشی باعث ارایه کاری تمیز و با کیفیت در کمترین زمان می شود. قبل از این برای پر کردن درزهای بین کاشی و سرامیک ها از روش‌های سنتی که مخلوط سیمان سفید و رنگ‌های پودری بود استفاده می‌شد که به دلیل عدم استحکام کافی، پس از مدتی باعث ترک خوردگی درزها، تغییر رنگ تدریجی آن ها و حتی خورده شدن این درزبندی های می شد که باعث از بین رفتن زیبایی کار می شد.
 

 مزایای استفاده ی پودر بند کشی :

 
مزایای پودر بندکشی 
 
مرتبط و یکدست نمودن قطعات مصالح (کاشی و سنگ و …) با درزگیری بین آن ها
 
جلوگیری از جدا شدن قطعات از دیوار و کف
 
چسبندگی و مقاومت زیاد در مقابل شکستن و ایجاد ترک
 
به جهت جلوگیری از ورود آب به زیر مصالح کار شده در دیوار و کف
 
مقاومت و استحکام قابل قبول با گذشت زمان
 
اجرای آسان و همچنین عدم انقباضات در حین خشک شدن ملات
 
تنوع رنگی بالا
 
 
مقاله آموزشی:  ملات آماده گروت چیست  
 

 انواع پودر بند کشی بر اساس متریال

·پلیمری
·رنگی
·آنتی باکتریال (ضد باکتری)
·ضد آب
·اسیدی
 

 پودر بندکشی پلیمری:

 
اسم این نوع پودر از متریال اصلی که همان مواد پلیمری می‌باشد گرفته شده است. اندازه دانه‌ها را نانو می‌ گویند که یعنی خیلی ریز بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا به خوبی در بین فاصله و درز کاشی جای گیرد.

پودر بندکشی رنگی:

 
پودر بندکشی رنگی 
 
اغلب رنگ سفید به جهت بندکشی سرویس‌ ها و کاشی‌ ها استفاده می‌شود اما در بعضی از مواقع لازم است از پودرهای رنگی استفاده شود تا طرح کلی کار یکدست‌ تر به نظر آید. این نوع از لحاظ دوام و مقاومت فرقی با انواع دیگر پودرها ندارند و به خوبی از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند.
 
 مقاله آموزشی:  ملات باتارد چیست

پودر بندکشی آنتی باکتریال (ضد باکتری):

 
پودر بندکشی آنتی باکتریال 
 
در بعضی از اماکن خاص مثل بیمارستان و مراکز بهداشتی به علت فضای کاربری خاص، باید حتما از کاشی و سرامیک های آنتی باکتریال استفاده کنند (مخصوصا در سرویس‌های بهداشتی) و در این صورت حتما باید به جهت بندکشی از پودر آنتی باکتریال استفاده کرد در غیر این صورت تمامی زحمات به هدر خواهد رفت. قیمت این نوع پودر از دیگر پودرهای بندکشی بیشتر می‌باشد.

پودر بندکشی ضد آب:

 
هرچند که همه ی پودرهای بندکشی تا میزان زیادی در برابر آب نفوذ ناپذیر می‌ باشند اما در بعضی فضاها مثل استخر و حوضچه که در تمام مدت با آب در ارتباط هستند باید از پودر بندکشی استفاده کرد که حداکثر مقاومت را در برابر رطوبت و آب داشته باشد. در این نوع پودرها از ترکیب رزین استفاده می کنند که علاوه بر غیر قابل نفوذ شدن در برابر آب در مقابل سایش مقاوم می‌باشند.

پودر بندکشی اسیدی:

 
از بندکشی در فضاهای صنعتی و شیمیایی از پودرهای بندکشی خاصی استفاده می‌شود که واجد ترکیبات اسیدی هستند و مقاومت منحصر به فردی در برابر سیالات اسیدی و محیط‌های شیمیایی از خود نشان می‌دهند.
 

 انواع پودر بند کشی بر اساس مصالح

·آجر
·کاشی و سرامیک
·سنگ
 

پودر بندکشی آجر:

 
برای استفاده در بین آجر، پودرها را از سیمان پرتلند و پودر سنگ می‌سازند، دانه‌های پودر بندکشی درشت می‌باشند و برای پر کردن درزهای ۶ الی ۲۰ میلیمتری استفاده می‌شوند.

پودر بندکشی کاشی و سرامیک:

 
اغلب بند کشی های ساختمان‌ های مسکونی از این نوع استفاده می‌گردد که دانه‌ها، ریز و مقاوم در برابر آب می‌باشند.

پودر بندکشی سنگ:

 
هرچند که پودر مورد استفاده برای بندکشی سنگ واجد دانه‌ های درشت می‌ باشد اما جزء مقاوم‌ ترین نوع پودر در برابر سایش، آب و تغییرات دمایی هستند.
 
مقاله آموزشی:  تاریخچه ملات خشک آماده  
 

 استفاده صحیح از پودر بندکشی

 
پودر بندکشی 
 
برای استفاده ی هر چه بهتر از پودر بندکشی، قبل از استفاده لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید و تا در هنگام کار و حتی بعد از اتمام آن با مشکلی رو به رو نشوید. رعایت این نکات باعث ارایه یک سطح کاشی کاری تمیز، با کیفیت و ماندگار می شود که بازدهی و طول عمر بیشتری نسبت به دیگر روش ها را برای بندکشی و درزگیری حد فاصل میان کاشی و سرامیک می شود.

1) لازم است شما از کیفیت محصول انتخابی خود اطمینان حاصل کنید، پودرهای بندکشی با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و ممکن است با عدم دقت در موقع خرید شما یک پودر بندکشی تقلبی را خریداری کرده باشید که دوام و ماندگاری نداشته باشد.

2) پودر های بندکشی در دو نوع پودری و اپوکسی در بازار موجود می باشد قبل از خرید با استادکار یا یک متخصص صحبت کنید تا از انتخاب خود مطمئین شوید.

3)از آنجایی که پودرهای بندکشی دارای تاریخ انقضا هستند قبل از خرید تاریخ تولید آن ها را چک کند.

4)پودرهای بندکشی در دما های منفی یا دما های بسیار بالا به خوبی جواب نمی دهد. پس سعی کنید در روزهای بسیار سرد یا بسیار گرم از انجام
بندکشی بپرهیزید (حداقل دمای 5 درجه و حداکثر دمای 45 درجه).

5)قبل از انجام بندکشی نسبت به تمیز کاری زیرساخت کار اطمینان حاصل کنید. یکدستی سطوح به ارایه نتیجه بهتر کمک بسیاری می کند. از تمیزکاری حداقل 24 ساعت باید گذشته باشد و آن موقع اقدام به بندکشی کنید.

6)فاصله بین کاشی‌ها را چک کنید تا مواد زاید و کثیفی در آنها نمانده باشد. این فاصله ها باید دو سوم قطر کاشی باشد.

7)بندکشی را حتماً با استفاده از کاردک پلاستیکی انجام دهید تا آسیبی به کاشی و سرامیک وارد نشود و فواصل بین آن ها را به خوبی پر کنید.

8)راهنمایی روی محصول را به دقت بخوانید آن موقع اقدام به ساخت ملات کنید برای ساخت ملات با غلظت مناسب، باید نسبت 40 به 60 آب و ملات را رعایت کنید. (پودر بندکشی را به آرامی به آب اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود و از ریختن آب بر روی پودر بندکشی بپرهیزد تا نتیجه بهتری حاصل شود).

9)هم زدن ملات باید به آرامی باشد تا از ایجاد حباب در آن جلوگیری شود.

10)پس از ساخت ملات یکدست در حدود 5 تا 7 دقیقه به آن استراحت دهید تا به خوبی برای استفاده آماده شود.

11)پس از استفاده از ملات آماده شده برای پر کردن درزهای بین کاشی و سرامیک سعی کنید با یک پارچه یا اسفنج باقی مانده ملات را پاک کنید تا سطح یک دستی را ایجاد کنید.

12)تا 48 ساعت بعد از بندکشی از تردد بر روی سطح خود داری کنید و هر از گاهی بر روی آن ها آب بپاشید تا به استحکام و کیفیت بیشتر کار کمک کنید. سطح بندکشی شما آماده استفاده است. هر دو هفته یکبار سطوح را تمیز کنید تا انباشت چرک باعث به تغییر رنگ و بدنمایی کار نشود.
 
 
مقاله آموزشی:  ملات آماده خشک و کاربرد و مزایای آن  
 

 کیفیت پودر بندکشی

 
استفاده از پودر بندکشی با کیفیت دارای خواصی همچون آنتی باکتریال یا ضد آب بودن است می تواند به عمر کار سطح بندکشی شما کمک بسیاری کند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا