×

آشنایی با چسب آجر و چسب های ساختمانی - پاورمیکس

این چسب قادر است مصالح ساختمانی همچون آجر، بتن، محصولات گچی، کاشی و از این دست محصولات را با توجه به خصوصیات هر یک از مصالح به یکدیگر و دیگر سطوح بچسباند.

آشنایی با چسب آجر و چسب های ساختمانی

چسب آجر چیست؟

این چسب قادر است مصالح ساختمانی همچون آجر، بتن، محصولات گچی،  کاشی و از این دست محصولات را با توجه به خصوصیات هر یک از مصالح به یکدیگر و دیگر سطوح بچسباند. این محصول به صورت افزودنی بوده یعنی به شکل پودری و خشک به گچ اضافه می ‌شود.

از خصوصیات چشمگیر این چسب می ‌توان به قدرت چسبندگی بالا و دائمی، استحکام، درصد مصرف کم و قیمت مناسب آن اشاره کرد. مقاومت بالای این چسب در برابر رطوبت، آن را به محصولی منحصر به فرد تبدیل کرده است. این محصول تمام این ویژگی ‌ها و مزایای عالی را بدون افزودن ماده دیگری داراست.

دیگر مزایای چشمگیر این محصول می ‌توان به بی‌ خطر بودن آن اشاره کرد که خنثی و غیر قابل اشتعال است. فقط باید مراقب باشید از تماس آن با دست، چشم و دهان خودداری کنید. این محصول به مدت سه سال در بسته‌ بندی اولیه خود قابل نگهداری است. جهت شرایط نگهداری آن  تنها کافی است از تابش مستقیم نور خورشید، یخبندان و رطوبت در امان باشد و در دمای ۵ الی ۳۵ درجه سانتی‌ گراد نگهداری شود.

چسب آجر

اجرای نمای آجری با چسب مخصوص آجر

انتخاب چسب آجر باید دقیق و سنجیده بوده و با خصوصیات فنی محصول قابل اجرا در نما همخوانی داشته باشد.. نمی ‌توان در انتخاب چسب مخصوص آجر همانند ملات و سیمان عمل کرد چون که اجرای نما با روش ملات با یک استادکار با تجربه قابل اجرا خواهد بود. عملکرد این چسب همانند یک ماده الاستیک است که قادر به زیر سازی و جذب حرکات ارتعاشی آجر یا کاشی کار شده دارد. برای اجرای نمای آجری قبل از به کار بردن چسب باید پلاستر سیمانی روی دیوار اجرا شده باشد.

چسب استفاده شده باید به درستی در قسمت پشتی آجر پخش شود و هیچ بخشی از آجر بدون چسب نماند. ممکن است که در فصل سرما در صورتی که بارندگی روی بدهد و محیط پر از آب شود، آب می ‌تواند از محل ‌های درزبندی شده وارد شده و احتمال یخ ‌زدگی بوجود آید. با این کار آجر از سطح نما کنده می ‌شود. برای جلوگیری از این کار در اجرای نمای آجری باید بندکشی به طور دقیق انجام شود تا از نفوذ احتمالی آب جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بتن شیشه ای یا شفاف

چسب های ساختمان

امروزه چسب ها در صنعت ساختمان جزء ارکان جدایی ناپذیر این صنعت به شمار می آیند. در واقع چسب های ساختمانی یکی از پرکاربردترین و در عین حال کار آمد ترین ابزارهای ساخت و ساز محسوب می شوند.

معرفی انواع چسب:

انواع مختلفی از چسب های تجاری وجود دارد که می توان آن ها را برای کاربردهای مختلف، انتخاب کرد. تعداد زیادی چسب وجود دارد که برای محصولات مهندسی استفاده می شوند. این تنوع باعث شده که انتخاب چسب مناسب مشکل باشد. در این بخش به معرفی خانواده شیمیایی چسب و اساس طبقه بندی های آن در صنعت ساختمان جهت اجرای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی می پردازیم.

انواع چسب آجر

اساس طبقه بندی چسب ها:

چسب ها به شیوه های مختلفی طبقه بندی می شوند. شاید گسترده ترین روش طبقه بندی یک چسب، براساس مواد تشکیل دهنده آن باشد. این مواد می توانند مصنوعی یا طبیعی باشند. چسب های مصنوعی از مواد مصنوعی مثل پلیمرها تولید می شوند.

چسب های طبیعی از مواد طبیعی مثل محصولات فرعی حیوانات و محصولات کشاورزی تولید می شوند. بسیاری از چسب ها از پلیمرهای آلی تولید می شوند. چسب هایی با منشا معدنی وجود دارند. چسب های طبیعی عموما در طبیعت تجزیه می شوند.

از دیگر موارد چسب، چسب های اپوکسی مدرن، بوریتانی، اکریلیکی می باشند که از پلیمرهای مصنوعی ساخته می شوند. معمولا طبقه بندی این چسب ها بسیار گسترده است.

در این صنعت از چندین روش متداول برای طبقه بندی چسب ها استفاده شده است. این طبقه بندی کلی بر پایه ی چسب های ساختمانی و غیر ساختمانی با تک جزئی یا دو جزئی انجام می شود:

طبقه بندی چسب ها بر اساس تک جزئی و یا دو جزئی بودن

چسب های تک جزئی

چسب های تک جزئی شامل خانواده بزرگی از چسب ها است که در پنج گروه ذیل قرار می گیرند.

الف) چسب هایی که با گرما فعال می شوند. مثل اپوکسی ها، یورتان ها، پلی ایمیدها که شامل یک مخلوط آماده است.

ب) چسب هایی که با نور خورشید و اشعه UV فعال می شوند. در این نوع چسب ها منبع آغاز گری برای فعل و انفعال شیمیایی در آن وجود دارد، کاربرد آن در صنایع ساخت تجهیزات پزشکی است.

پ) چسب هایی که با رطوبت فعال می شوند. مثل چسب های سیلیکونی. سیانو اکریلاتها که این چسب ها در مجاورت رطوبت در سطح یا در هوا واکنش می دهند و پخت می شوند.

ت) چسب های بی هوازی. چسب هایی بر پایه اکریلیک که بین دو لایه و سطح فلزی خالی از اکسیژن پخت می شوند. در غیاب اکسیژن سخت می شود این نوع چسب برای اتصال چرخ دنده ها و درزگیری استفاده می شود.

ث) چسب های حساس به فشار. چسب های این دسته پخت نمی شود و پیوند چسبندگی آن ها در اثر اعمال فشار به سطوح ایجاد می شود. قدرت چسبندگی بستگی به فشار اعمال شده به سطوح دارد. مثل نوار چسب و چسب چوب.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ضد یخ بتن

چسب های دو جزئی

چسب های دو جزئی: چسب های مایع یا جامدی هستند که از دو جزء مكمل اصلی و سخت کننده تشکیل می شوند و به صورت جداگانه بسته بندی می شوند.

برای رسیدن به خواص مکانیکی و چسبندگی مناسب و زمان خشک شدن لازم باید مقدار دقیق از هر جزء استفاده شود. دو جزء باید موقع استفاده با هم مخلوط شوند که در دمای محیط عمل سخت شدن رخ می دهد. ویسکوزیته مخلوط بعد از اعمال بر روی سطح به مرور بالا می رود و واکنش بین دو جزء کامل می شود. بعد از سخت شدن، چسب سخت و انعطاف پذیر می شود و مقاومت حرارتی و شیمیایی آن افزایش می یابد.

در مواقعی که به میزان کمی از چسب مورد نیاز است، اعمال چسب می تواند به وسیله ی دست صورت گیرد. هرچند باید میزان دقیقی از هر دو جزء با هم مخلوط شوند و در زمان مخلوط کردن دو جزء باید دقیق باشند که در این حالت میزان اتلاف چسب زیاد خواهد بود.

پاورمیکس

چسب های دو جزئی به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند:

چسب های اپوکسی دو جزئی

سیستم های آکریلیکی + بنزوئیل پراکسید

چسب های سیلیکونی دو جزئی

چسب های یورتانی

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا