×

ملات آماده پلاستر - 🔸پاورمیکس

ملات از مخلوط یک ماده چسباننده مانند سیمان یا گچ و یک جسم پرکننده مانند دانه های ریز و درشت سبکدانه یا ماسه ساخته می شود و که برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می شوند.

ملات آماده پلاستر

ملات از مخلوط یک ماده چسباننده مانند سیمان یا گچ و یک جسم پرکننده مانند دانه های ریز و درشت سبکدانه یا ماسه ساخته می شود و که برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می شوند. چسباندن و اتصال مصالح ساختمان در سطوح داخلی و خارجی برای ایجاد مقاومت است.

چسب ملات دارای دو قسمت است یک قسمت که دارای حجم کم است و چسباننده ملات استو دیگر پرکننده که 80 درصد از حجم کل را تشکیل می دهد. مثل ملات ماسه و سیمان، سیمان چسب ملات و ماسه پرکننده ملات است.

ملات آماده پلاستر

سیمان و ماسه، اجزای اصلی ملات های کارگاهی هستند که معمولا به طور جداگانه به محل ساختمان منتقل شده و در نسبت های مناسب به صورت دستی با هم مخلوط می شود و آب هم که به این ملات خشک اضافه شد، ملات خمیری تازه تهیه می شود.

بعد از جنگ جهانی در اروپای غربی به علت افزایش تقاضای ساخت صنعتی ساختمان و کمبود کارگر ماهر، به منظور حل مشکلات و معایب ملات های مخلوط شده در کارگاه های سنتی، تکنولوژی ملات خشک آماده اختراع شد.

ملات خشک در کارخانه پیمانه و مخلوط می شود و به صورت خشک بنا به سفارش مشتری بصورت فله یا بسته بندی به محل کارگاه ساختمانی ارسال می گردد. که در محل با نسبت مشخص آب مخلوط و قابل استفاده می شود.

ملات‌ها به چهار شکل می توان تقسیم کرد:

1. براساس نوع کاربرد 

2. براساس مواد اتصال دهنده 

3. براساس نوع گیرش (هوایی، آبی) 

4. براساس استحکام.

ملات ها براساس گیرایی دو به 2 نوع تقسیم می شوند:

1.ملات های زودگیر 

این نوع ملات معمولا از گچ تشکیل شده  اند و 3 الی 4 دقیقه بعد از ترکیب با آب شروع به سفت شدن می کنند و بعد از 10 الی 15 دقیقه کاملا سفت می شود.

2. ملات های دیرگیر

ماده اصلی این ملات از سیمان است .این نوع  ملات آماده در معرض هوا و آب سفت می شود. 

بیشتر بخوانید: ملات آماده کاشی کاری

دسته بندی بعدی ملات های آماده را به 2 دسته تقسیم می کند:

1.ملات های آماده آبی 

ملات آبی برعکس ملات هوازی در مجاورت رطوبت و یا در زیر آب سفت می شود. از انواع ملات آبی میتوان ملات خشک, ملات گل آهک, ملات ماسه آهک, ساروج,ملات قیر چارو را نام برد.

2. ملات های هوازی 

این نوع ملات در هوا ترکیب و سفت می  شوند و اگر در معرض رطوبت هوا قرار گیرد خواص خود را از دست می دهد. از انواع ملات هوازی: ملات گل, کاه گل , سیم کاه گل,  ملات ریگ, ملات گچ و خاک, ملات گچ هستند.

مزایای ملات آماده پلاستر

انواع ملات های ساختمانی مورد استفاده در ایران

1.گل و کاهگل

2.گچ

3.گچ و آهک

4.گچ و پرلیت

5.گچ و خاک

6.گچ و ماسه

7.گچ مرمری

8.ماسه و آهک

9.ماسه و سیمان

10.باتارد(ترکیب ماسه سیمان آهک)

11.  ساروج

12.ملات آماده

موارد مصرف ملات آماده :

ملات آماده خشک (Ready Mix Mortar) خشک از ترکیب سه ماده اصلی سیمان، سنگدانه ها و مواد افزودنی شیمیایی تهیه می شود. نسبت ترکیب و نوع مواد گفته شده بر اساس تولید محصولات مختلف ملات آماده خشک متفاوت است.

ملات‌ آماده به 6 گروه تقسیم می شوند:

1- ملات آماده گروت

گروت‌ها بنا به مصرف و کاربرد انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال گروت منبسط شونده که علیرغم ملات معمولی، فضای داخلی حفرات به طور کامل پر شده و پس از خشک شدن، مقاومت مورد نیاز را تامین می کند.

ملات گروت به دلیل داشتن کارایی و مقاومت بالای برای استفاده در زیر صفحات ستون مناسب است. ملات گروت به دلیل توانایی انتقال بار به سطوح پایین‌تر، جهت زیرسازی در مسیرهای تردد ماشین‌آلات سنگین استفاده می‎شود.

از انواع گروت می توان موارد زیر را نام برد:

1.گروت سیمانی منبسط‌شونده

2.گروت اپوکسی

3.گروت پلیمری

2- ملات خود تراز شونده

ملات خود تراز شونده یک ترکیب پودری است که وجود برخی افزودنی‌های شیمیایی در این ملات، ویسکوزیته سیمان را به‌شدت کاهش داده و یک محصول با ‌روانی بالا ایجاد می کندکه نیازی به ماله‌کشی نیست چون با ریخته‌شدن آن بر روی سطح، ملات خودبه‌خود جاری می شود و سطحی کاملا صاف و یکدست بوجود می آید.

این نوع ملات آماده در عملیات تسطیح بتن وهمچنین به عنوان کف‌پوش‌هایی همچون کاشی و سرامیک استفاده میشود. 

ملات خود ترازشونده به دلیل خاصیت روانی فوق العاده، می‌تواند به خوبی تخلخل‌های بتن را پر کند و سطوح بتنی کرموشده را ترمیم کند. 

3- ملات‌های ترمیمی بتن

سیلیس دانه‌بندی‌شده و سایر افزودنی‌ها همچون رزین و الیاف در ساخت این ملات استفاده شده است. این نوع ملات آماده، معمولا در بازسازی المان‌های بتنی آسیب‌دیده استفاده می شودچون ملات مصرفی با بتن پایه سازگار است.

انواع مختلف ملات ترمیمی بتن عبارتند از:

1.ملات ترمیمی پلیمری

2.ملات ترمیمی نیمه‌پلیمری

3.ملات‌های اپوکسی

4.رزین‌های تزریقی

4- ملات آماده آب‌بند

این ملات به صورت یک لایه نازک بر روی سطح بتنی قرار می گیرد تا از نفوذ آب‌های مهاجم به درون تخلخل‌ها جلوگیری کند چون  چسبندگی و مقاومت بالایی در برابر فشار هیدرواستاتیک دارد. این ملات  در مخازن، استخرها، لوله‌ها، سازه‌های آبی، دیوار نگهبان و کلیه سطوحی که باترک‌خوردگی و نفوذ یا نشت رطوبت روبرو هستند استفاده میشود.

5- ملات ضداسید 

برای ثبات رنگ، حفظ دوام و افزایش مقاومت سطوح ساختمانی در برابر اثرات مواد شیمیایی و شوینده‌ها از ملات ضداسید استفاده می شود. استفاده از این نوع ملات در زیرسازی مواد پوششی در مراکز صنعتی و آزمایشگاهی توصیه می شود.

از انواع ملات ضداسید در ساخت واحدهای تصفیه‌خانه‌‌، پالایشگاه‌، صنایع غذایی و آجرکاری دودکش‌هایی که در معرض بخارهای اسیدی قرار دارند، استفاده می شود.

پاورمیکس

انواع ملات آماده ضداسید عبارتند از:

ملات ضداسید پلیمری

ملات ضداسید رزینی

ملات ضداسید سیلیکاتی

پودر بندکشی ضداسید سهندشیمی یکی از محصولات تخصصی جهت بندکشی سطوح کاشی‌کاری‌شده است که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و افزایش مقاومت شیمیایی در محیط‌های کارگاهی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. از مزایای این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری، حفظ رنگ و افزایش زیبایی سطح کاشی‌کاری اشاره کرد.

6- ملات سخت‌کننده سطح بتن

ملات سخت‌کننده سطح بتن در کف‌سازی‌هایی که در معرض بارهای دینامیکی سنگین قرار دارد، استفاده می‌شود. در ساخت این ملات از سیمان پلیمری و برای قسمت پرکننده از سنگدانه‌های کواتز که سختی بالایی دارند، استفاده می‌شود.

ملات سخت‌کننده مقاومت سایشی و توان باربری بتن را افزایش می‌دهد و در نتیجه آثر عبور چرخ ماشین و اجسام سنگین روی سطح بتن باقی نمی‌ماند. 

از مزایای دیگر این نوع ملات  می توان نفوذناپذیری، مقاومت در برابر انقباض، عدم لغزندگی و اصطکاک بالا را نام برد. از این نوع ملات در صنایعی همچون پتروشیمی، خودروسازی، صنایع دفاعی و … استفاده می‌شود.

از مزیت های ملات آماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- جلوگیری از هدر رفتن و استفاده بیش از اندازه سیمان و ملات

۲- سهولت استفاده از ملات های خشک آماده

۳- سبک سازی

۴- کاهش هزینه های انرژی مصرفی ساختمان: به دلیل عایق سازی ملات بنایی 

۵- کاهش هزینه های کارگری

۶- افزایش سرعت اجرا و در نتیجه سرعت برگشت سرمایه

۷- حذف نیاز به نیروی متخصص ناظر

۸- امکان انتقال ملات اضافه در بسته بندی مناسب به سایر طبقات یا کارگاههای ساختمانی

9-تهیه و بکارگیری ملات آماده ساده است 

به طور کلی ملات های خشک فقط نیاز به حجم آب مشخصی دارند، لذا افراد به راحتی قادر به استفاده و ساخت آن می باشند و هیچ نیازی به آموزش ندارد.

10- چسبندگی بیشتر و بهتر  به سطوح 

11-خواص مکانیکی بهبود یافته

12-دوام و خصوصیات بلند مدت بهبود یافته 

 13-قابلیت تغییر شکل بیشتر و بهتر 

14- مقاومت بالاتر در  برابر ضربه

15-کارایی بهتر ملات آماده 

16-کاهش مخاطرات  ناشی از حمل ونقل، سهولت در کار 

17-در ملات آماده خشک به طور کلی از سیمان کمتری استفاده می شود. علت آن  هم جایگرینی آهک، و استفاده از مواد افزودنی شیمیایی و مصالح استاندارد هست.  

18-چسبندگی مصالح بالا می رود.

19-در برابر سایش و ضربه دوام و مقاومت بالاتری دارد.

20-ملات های آماده در مقایسه با ملات های خشک ارزان تر هستند و از کیفیت بالاتری برخوردارند.

ملات پلاستر چیست؟

پلاستر یک لایه اضافی است که بر روی قسمت های مختلف ساختمان از جمله دیوارها، ستون‌ها، سقف، کف ساختمان و سایر بخش‌های ساختاری آن قرار می گیرد. هدف اصلی استفاده از ملات پلاستر محافظت از ساختار دیوار است. 

در کنار آن، پلاسترکاری به عملیاتی گفته می شود که لایه پلاستر بر روی سطح مورد نظر استفاده شود.بعضی مواقع پلاسترکاری، برای یجاد زیبایی می باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع چسب آجر

پلاستر بسته به نوع کاربرد به 3 دسته تقسیم می شود:

پلاستر گچی

در پلاستر گچی همانطور که از نامش مشخص است گچ ماده اولیه در این لایه پوششی می باشد و بیشتر در موارد تزئینی کاربرد دارد. پلاستر گچی در داخلی ساختمان استفاده می شود .به علاوه  عایق صوتی و حرارتی نیز دارا می باشد.

پلاستر سیمانی

پلاستر سیمانی یک پوشش محکم و چندکاره است و به نسبت انواع دیگر در بالا بردن استحکام دیوار تأثیر دارد و هم یک لایه عایق در برابر نفوذ رطوبت به حساب می آید. از پلاستر سیمانی می توان در فضای خارجی ساختمان بعنوان ملات نفوذپذیر استفاده می شود.

کاربرد دیگر پلاستر سیمانی ایجاد عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی برای ساختمان می باشد.

پلاستر آهکی

پلاستر آهکی جنبه زینتی بهتری نسبت به پلاستر گچی دارد ولی به نسبت پلاستر سیمانی از مزایای کمتری برخوردار می باشد. معمولاً در سقف و کف ساختمان بیشتر از پوشش‌های آهکی استفاده می‌شود.

مورد قابل توجه امکان شکستگی در پلاسترها است که در صورت بروز چنین مشکلی پلاسترکاری باید مجددا انجام شود. 

پلاستر آماده ضد آب

پلاستر آماده ضد آب، ملات آماده ای است که برای عایق کاری استخرها، دیوارهای زیر زمینی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این ملات آماده به منظور آب بندی پشت بام ها، حوضچه های ذخیره نفت، بنزین و گازوئیل و روغن و کف کرسی به جای قیر و ایزوگام نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این پلاسترها دو جزئی هستند. یک جزء به شکل جامد و پودری و جزء دیگر به شکل مایع می باشد.

مزایای پلاستر آماده ضد آب

1. یکی از برترین مزایای آن ضد آب بودن می باشد

2. مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارند.

3. در برابر فشارهای مثبت و منفی از خود مقاومت نشان می دهند.

4. بالا بودن سرعت اجرا

5. مقرون به صرفه بودن

6. در شرایط جوی مختلف مقاوم هستند

7. قابلیت ترمیم پذیری دارد

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا