×

کف سازی ساختمان و انواع روش های کف سازی - پاورمیکس

یکی از اصلی ترین مراحل موجود در ساخت و ساز، کف سازی ساختمان است. شاید شما هم با کف سازی قسمت های مختلف یک ساختمان از جمله حیاط، کف محیط داخلی و… آشنایی داشته باشید.

کف سازی ساختمان و انواع آن به چه صورت است

یکی از اصلی ترین مراحل موجود در ساخت و ساز، کف سازی ساختمان است. شاید شما هم با کف سازی قسمت های مختلف یک ساختمان از جمله حیاط، کف محیط داخلی و… آشنایی داشته باشید اما اطلاع دقیقی از آن و انواع مصالح مورد استفاده برای این کار نداشته باشید.

کف سازی ساختمان

به بیان کاملا ساده و قابل فهم، کف سازی ساختمان به فرایندی می گویند که طی آن یک سطح مناسب و ایده آلی بر روی کف ساختمان ایجاد می شود و شرایط مطلوبی را برای ساکنین ساختمان مورد نظر ایجاد می کند. علاوه بر ایجاد حالتی مطلوب برای ساکنین یک ساختمان، کف سازی هدف های دیگری نیز از جمله افزایش دوام، افزایش سطح زیبایی و… نیز دارد. این مرحله از ساخت و ساز یک سازه نیز مانند سایر مراحل دارای یکسری استاندارد های خاص است که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقاله آموزشی: علت لق شدن کاشی و سرامیک

به چه فعالیتی کف سازی ساختمان می گویند؟

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد، کف سازی به ایجاد یک سطح مطلوب بر روی کف قسمت های مختلف ساختمان از جمله محیط داخلی، حیاط و… گفته می شود که می تواند تاثیر بسیاری را در ظاهر داخلی و خارجی و افزایش عمر مفید یک سازه داشته باشد.

انواع کف سازی ساختمان

از جمله مهم ترین نکات قابل توجه در این مرحله از ساخت و ساز این است که مصالح مورد استفاده برای ساخت کف ساختمان و شیوه ای که انتخاب کرده اید باید به گونه ای باشد که علاوه بر ایجاد زیبایی، مقاومت بالایی را در برابر وزن وسایل موجود در ساختمان، افرادی که به صورت دائم بر روی سطح آن ها در حالت حرکت هستند و… را داشته باشند. علاوه بر موارد اشاره شده، در انتخاب مصالح باید دقت بالایی داشت زیرا در صورت انتخاب نکردن صحیح مصالح، امکان سر خوردن افراد وجود خواهد داشت.

هنگام کف سازی ساختمان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همچنین در مبحث ساختمان سازی، حتما توجه داشته باشید هنگام خریداری مصالح ساختمانی به صورت مداوم دو فاکتور را مد نظر داشته باشید تا بتوانید این مرحله از ساخت و ساز را به بهترین حالت ممکن انجام دهید. این دو فاکتور عبارت اند از مقاومت یا پایداری مصالح مورد استفاده و سطح مقاومت که مصالح مورد نظر در برابر رطوبت و حرارت دارند.

کف سازی ساختمان

توجه داشته باشید که سطح یک ساختمان یا همان کف آن باید مقاومت فوق العاده ای در برابر نفوذ رطوبت داشته باشد و به نوعی عایق حرارتی به حساب آید. به هر اندازه که مقاومت بالاتری در برابر نفوذ رطوبت، حرارت و آتش داشته باشد و سطی لغزنده نداشته باشد، کیفتی بالاتری دارد.

مقاله آموزشی: آب بندی نمای ساختمان

انواع کف سازی ساختمان با توجه به محل کف سازی کدام هستند؟

اولین نکته ای که در این باره باید مورد توجه قرار داد، این است که کف سازی سازه ها را با توجه به شاخص های متفاوتی دسته بندی می کنند. به عنوان مثال دسته بندی می تواند بر اساس نوع زمین، نوع مصالح مورد استفاده و… باشد.

زمین خاکی

یکی از مهم ترین نکات که بسیار قابل توجه است و در ارتباط با کف سازی بر روی زمین های از جنس خاک وجود دارد، این است که زمین خاکی می تواند ناپایدار باشد و به علاوه در زمینه ی جذب آب های زیرزمینی نیز باید مورد بررسی قرار گرفته شود. به هر اندازه که خاک آب های زیرزمینی را جذب کند، زمین نشست خواهد داشته و در نهایت یک حالتی شبیه به برآمدگی در کف ساخته شده ایجاد خواهد شد.

این مهم ترین دلیل نیاز زمین های خاکی به ایجاد استحکام بالا است تا بتواند مقاومت خوبی را در برابر رطوبت از خود نشان دهد. بهتر است کف چنین سطح هایی شیب نداشته باشد زیرا می توانند سبب کاهش کیفیت و افت مقاومت آن شود. 

محصول جدید: پوشش نانو آبگریز کننده

کف سازی های بین طبقه های یک ساختمان

کف سازی های بین طبقه های یک ساختمان

یکی از رایج ترین انواع کف سازی سازه ها، کف سازی بین طبقه های یک سازه است. کف سازی بین طبقه های یک سازه به دو مرحله ی کلی زیرسازی و فرش کف تقسیم می شود که منظور از زیرسازی، همان مراحل ایجاد مقاومت ایده آل در کف و منظور از فرش کف، همان قسمتی است که بر روی آن قدم ها گذاشته می شود.

زمین خشک

مراحل موجود در کف سازی زمین های خشک که رطوبتی بر روی سطح آن ها وجود ندارد بسیار ساده تر از زمین های مرطوب است. در چنین فعالیتی یک لایه از بتن که ضخامتی معادل ده سانتی متر دارد بر روی زمین ریخته می شود. بعد از مرحله ی ویبره باید بتن ریخته شده سطحی صاف پیدا کند. در ساخت بتن مورد استفاده برای کف از شن و ماسه نیز استفاده می شود. توجه داشته باشید که در کف سازی بر روی زمین خشک می توان از مصالح مختلفی همانند موزائیک، ملات سیمان و… استفاده کرد.

زمین نیمه خشک

یک تفاوت مهم که کف سازی بر روی زمین های نیمه خشک با زمین های خشک دارند، این است که قبل از مرحله ی بتن ریزی باید بلوکاژ به قطر بیست و پنج سانتی متر انجام شود. پس از بتن ریزی نیز باید یک سطح با سیمان مناسب پوشش داد و نهایت پوششی که مد نظر است را بر روی سطح قرار دهید.

زمین مرطوب

در بسیاری از مواقع مشکل زمین های مرطوب را با استفاده از چیدمان سنگ برطرف می کنند اما اگر تحت هر شرایطی این مشکل برطرف نشد، نیاز به عایق های قیر و گونی وجود دارد. مراحل کار نیز به شکلی است که با استفاده از روش قرار دهی قلوه سنگ ها، بتن ریزی و در نهایت قیر و گونی انجام می شود. پس از مرحله ی قیر و گونی باید ملات سیمان بر روی سطح قرار گرفته شود و در نهایت مصالح مورد نظر برای پوشش دهی نهایتی مورد استفاده قرار گرفته شود.

یکی از روش های بررسی انواع کف سازی سازه ها توجه به مصالحی است که در ساخت آن ها استفاده می شود که از رایج ترین آن ها می توان به نوع موزائیک، کاشی و سرامیک، سنگ، پارکت و بتن اشاره کرد.

محصول جدید: قیمت پودر بندکشی قهوه ای روشن

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین مراحل ساخت هر سازه ای که باید به آن توجه داشت، کف سازی ساختمان است. کف سازی سازه با هدف های متفاوتی از جمله افزایش طول عمر سازه، افزایش سطح زیبایی و… انجام می شود. انواع مختلف کف سازی را با توجه به معیارهایی همانند نوع زمین، نوع مصالح مورد استفاده مشخص می شود. به عنوان مثال زمین های مرطوب دارای مراحل متفاوتی با زمین های خشک در کف سازی هستند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا