×

آب بندی نمای ساختمان - چسب برای نمای ساختمان - پاورمیکس

آب بندی به معنای گرفتن درزها و منافذ سطح ساختمان می باشد که ممکن است از این درزها رطوبت یا نم به داخل ساختمان وارد شود.

 آب بندی نمای ساختمان

 

 آب بندی سنگ چیست؟

آب بندی نمای ساختمان 
 
آب بندی به معنای گرفتن درزها و منافذ سطح ساختمان می باشد که ممکن است از این درزها رطوبت یا نم به داخل ساختمان وارد شود علاوه بر رطوبت که میزان بسیار زیادی بر تخریب نمای  تاثیر دارد. عوامل دیگر نیز بر آن تاثیر گذار است.
مقاله آموزشی:  ملات باتارد چیست  
 
عواملی همچون:

باد، باران، برف، گرد و خاک که در بیشتر فصول سال وجود دارند.

اما اگر درزگیری سنگ نما به درستی انجام شود دیگر هیچ یک از این عوامل بر نمای ساختمان تاثیر گذار نخواهد بود.

برای این که  آب بندی نمای سنگی به درستی انجام پذیرد باید ابتدا بدانید که از چه نقاطی آب به داخل نفوذ می کند. سپس باید ماده عایق کننده مناسب را تهیه کنید.

آسیب هایی که آب به ساختمان وارد می کند در هنگام سنگ نما کردن ساختمان درزگیری سنگ ها به درستی انجام نشود. بعد از یک باران شدید در هر متر مربع از سطح نما برابر با 10 لیتر آب جذب سنگ نمای ساختمان شما می شود.

اگر جنس سنگ نمای شما تراورتن باشد این مقدار بیشتر می شود. نفوذ باران به سطح نما باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری به ساختمان می شود.
 

 موادهای ضدآب کننده

 موادهای ضدآب کننده
 
برای آب بندی نمای سنگی حتما باید از مواد ضد آب استفاده کرد. این مواد نسل نوینی از تکنولوژی نانو می باشد. از این مواد برای ضد آب نمودن سطح های بتنی و مصالح ساختمانی استفاده می شود. این روش جایگزینی بسیار مناسب برای روش های قدیمی است.  در ساخت مواد ضد آب در آب بندی نمای سنگی از طبیعت الهام گرفته شده است. این محصولات با ایجاد پوششی یک پارچه و غیر قابل نفوذ بر روی هر نوع سطحی از پی تا بام را ضد آب می نماید.
 
مقاله آموزشی: 
ملات چیست
 

آب بندی نمای کامپوزیت و شیشه

 
یکی از دلایل مهمی که نفوذ آب و رطوبت در نماهایی که در ساخت آن ها از مواردی همچون کامپوزیت و شیشه استفاده شده است، از بین رفتن لاستیک آب بندی بین ورق های کامپوزیت ها و لاستیک بین شیشه و کامپوزیت ها می باشد . البته نحوه ی نصب اشتباه پنجره ها نیز اتفاقی متداول در انتقال نم به داخل ساختمان می باشد . موضوع اصلی برای آب بندی این نوع از نما انتخاب چسب آب بندی مناسب است .

چرا چسب های سیلیکونی برای آب بندی نمای ساختمان مناسب نیستند؟

 
رایج ترین نوع این چسب ها، چسب آکواریوم است، به دلیل عدم مقاومت کافی در برابر شرایط جوی، مقاومت نسبتا متوسطی در برابر پارگی و  جذب گرد و غبار، عمر کمی (حدود 6 ماه) بر روی نمای ساختمان دارند. به همین دلیل ا ست برای آب بندی نمای ساختمان توصیه نمی شوند.  چسب های پلی یورتان برای آب بندی نمای کامپوزیت و شیشه برای پوشاندن درزهای نماهای شیشه و کامپوزیت بهترین انتخاب چسب های پلی یورتان می باشند که ویژگی های زیر، باعث محبوب شدن آن شده:
 
مقاومت بسیار بالا در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید، رطوبت و تنش های دمایی

خاصیت الاستیک فوق العاده در کنار قدرت چسبندگی بالا و مقاومت در برابر پارگی

سرعت مناسب خشک شدن بر روی سطح و عدم نیاز به زیر سازی از عوامل اصلی و مهم این چشب ها برای آب بندی نمای ساختمان هستند.
 
مقاله آموزشی: مزایا و کاربرد ملات در ساختمان سازی 
 

 عملیات آب بندی نمای کامپوزیت یا شیشه با چسب های پلی یورتان

 
آب بندی نمای ساختمان 
 
برای آب بندی نمای کامپوزیت باید تمامی درزها را با چسب آب بندی پر کنید.

مراحل اجرای کار:

در اول کار باید تمامی لاستیک های آب بندی فرسوده شده را از روی نما بردارید و بعد کامپوزیت اطراف درزها را با چسب کاغذی بپوشانیم. اهمیت اجرای این مرحله در چسبندگی بالای چسب های پلی یورتان با سطوح است، سعی نکنید چسب را از نمای ساختمان پاک کنید این کار غیر ممکن است و باعث تخریب نمای ساختمان می شود. در مرحله بعد درز بین کامپوزیت ها با چسب پر می شود، چسبی که از کارتریج خارج شده باید یکنواخت باشد تا خروجی کار یکدست بشود، به همین دلیل باید میزان پارگی کارتریج و زاویه ی قرارگیری آن با سطح تنظیم شود تا کیفیت نهایی کار قابل قبول باشد. در پایان با یک کاردک تمیز روی چسب ها صاف کرده و چسب های کاغذی از لبه ی کامپوزیت ها جدا می شود.
 
مقاله آموزشی:  آشنایی با ملات های آماده پرطرفدار  
 

 آب بندی نمای سنگ، سیمان و آجر

 
با توجه به خاصیت غیر صیقلی بودن سطوح سنگ، سیمان و آجر، موادی چون مواد نانو، رزین، عایق های دوجزئی، z90 و مایع های پلیمری شفاف برای تمامی این سطح های گفته شده قابل استفاده است دلیل اصلی وجود مشکل در این شکل از نما داشتن ترک بر روی سطح، جذب آب بالای سطح و از بین رفتن بندکشی می باشد.
 
برای آب بندی این سطوح باید اول از همه تمامی ترک های نما را پر کنیم، تمامی بندکشی ها را ترمیم کرده و در نهایت ماده ی آب بندی شده را بر روی سطح اعمال می کنیم . تعداد لایه مورد نیاز اعمال شده از هر کدام از مواد، برای آب بندی سطح ها، به طور مستقیم به شرایط نمای ساختمان بستگی دارد .

استفاده از مواد نانو برای آب بندی نمای ساختمان

 
مواد نانو قابلیت استفاده را بر روی همه ی سطح های غیر صیقلی دارد، این مواد با نفوذ به عمق سطح، سطح را آب گریز می کند و مانع جذب آب توسط سطح می شوند.

خواص مواد نانو برای آب بندی:

آب بندی نمای ساختمان 
 
از جذب گرد و خاک در نمای ساختمان جلوگیری می کنند.

باعث ایجاد خاصیت خود شستشو دهندگی سطح می شوند.

نمای ساختمان را از ایجاد شوره محافظت می کنند.

استفاده از مواد نانو تغییری در جلوه سطح ایجاد نمی کند.
 
 مقاله آموزشی:  پودر بندکشی چیست

استفاده از رزین در آب بندی نمای ساختمان

 
آب بندی نمای ساختمان 
 
با اعمال رزین بر روی سطح، لایه ای روی نما ایجاد می شود که باعث ضد آب شدن آن می گردد، همین کار مانع رشد شوره و کپک بر روی سطح می شود، این مواد در برابر شرایط جوی مقاومت بسیار بالایی دارد که به طور مادام العمر بر روی سطح باقی می ماند. یکی از مهمترین کاربردهای رزین بر روی سطح، تغییر رنگ و براق شدن سطح می باشد . این تغییر رنگ سبب غیر طبیعی شدن نما می شود .

مواد پلیمری شفاف و z90  برای آب بندی سطوح

 
این نوع از محصولات خاصیت ضد آب کننده نمای ساختمان را دارند با این تفاوت که تغییر ظاهری بر روی سطح به جا نمی گذارند و عمری بالای 10 سال بر روی نما دارند.

 دلیل آب بندی نمای ساختمان

 
 عدم نفوذ رطوبت
 
 پیشگیری از شل شدن و افتادن سنگ ها
 
صرفه جویی در مصرف انرژی
 
پیشگیری از شوره زدن نما
 
عدم آلودگی نما
 
تمیزی و زیبایی ظاهر ساختمان
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
برگشت به بالا